Kõik on kuulnud ütlust, et pole olemas halba (külma) ilma, vaid on vale riietus. Sama kehtib ka talve ja auto kohta. Autodega ei tohiks talvel probleeme tekkida, kui sõidukid on vastavalt ette valmistatud ja hooldatud. Et sel aastal talv ootamatult ei tuleks, annan alljärgnevalt mõned kasulikud näpunäited.
Talvist ettevalmistust alustage korraliku pesuga, milleks tarvitage sooja vett ja šampooni. Kasuks tuleb ka vahatamine, sest vahatatud pinnale ei jää mustus nii kergelt külge. Ärge unustage ka velgede puhastamist, klaasipesu seestpoolt ja tolmuimejaga koristamist salongis.
Et kõik uksed ja luugid külmaga hõlpsalt avaneksid, tuleb tihenditelt eemaldada niiskus ja need silikoonõliga määrida. Õlitada tuleb ukselukud, uksehinged ja piirajad. Õlitamiseks kasutage peenmehhaanikaõli. Pihustage lukuaugust sisse pisut õli, hoidke lapp käepärast, et lukust välja nirisev õli ära pühkida, pöörake paar korda ka võtit lukuaugus ning seejärel pihustage õli uksehingedele ja piirajatele.
Jälgige, et auto jahutus- ja klaasipesuvedelik oleksid talvised. Klaasipesuvedeliku külmumispunkt võiks olla vähemalt –20 C, jahutusvedelikul vähemalt –30C. Jahutusvedelikku tasub vahetada iga nelja aasta tagant. Kui juhtub, et klaasipesuvedelik külmub, siis ei soovitata klaasipesurit kasutada, vaid tuleb lasta vedelikul soojas garaažis üles sulada ning alles seejärel vahetada see külmakindlama vastu või lisada edaspidise külmumise ärahoidmiseks kontsentraati. Kui püüate pesurit iga hinna eest käivitada, võib läbi põleda kaitse või pesuri mootor ning võivad puruneda juhtvoolikud.
Vaadake ka “kojamehed” üle ning vajadusel vahetage uute vastu. Vahel aitab ka kojamehe harjade korralik pesu.
Pimedas sõites on igasugused liigsed triibud ja täpid esiklaasil eriti häirivad ja väsitavad silma. Korrektse ja parema nähtavuse hoidmiseks on oluline, et salongi ventilatsiooni- ja kütteseadmed töötaksid korralikult. See hoiab ära klaaside külmumise. Kui juhtub, et salongi ventilatsioonifilter on vahetamata, siis on soovitatav see enne talve uue vastu vahetada.
Kuigi talverehvide kasutamine muutub Eestis kohustuslikuks alates 1. detsembrist, võib naastudega talverehvid autole alla panna juba alates 15. oktoobrist ja lamellrehvidega võib sõita aastaringselt. Vastu talve tuleb kindlasti kontrollida ka lamellrehvide mustrit.
Rehvivahetust soovitan teha vastavas töökojas. Kui talverehvid on eraldi velgedel, piisab rataste vahetamisest, kuigi rattaid tuleks tasakaalustada vähemalt üle aasta. Tasakaalustamata rattad põhjustavad vibratsiooni ja seega veermikudetailide tunduvalt kiiremat kulumist.
Kontrollige, et kõik tuled-pirnid põleksid korralikult. Kasuks tuleb ka tulede kontrollimine ja vajadusel reguleerimine autotöökojas. Tulede valgusvihu ebaõige suuna üheks põhjuseks võib olla ka erineva kõrgusega rehvide kasutamine ees- ja tagateljel.
Jälgige mootoriõli viskoossust. Soovitan vahetada enne talve auto mootoriõli ja filter, sest värske ja külmakindlam mootoriõli hõlbustab auto käivitumist külmal ajal.
Samuti ei tohi unustada pidurivedeliku vahetamist, kui seda juba neli aastat tehtud pole.
Enne talve on mõttekas kontrollida ka akut ning selle võimekust. Vajadusel tuleb aku korralikult laadida või võtta ette ca 150-kilomeetrine sõit, mis aku korralikult täis laeb.
Igaks juhuks hoidke pakiruumis paari kindaid, väikest labidat, ja kui aku on nõrgavõitu, siis ka käivituskaableid.
i
KAIDO KÖÖP, Addinol Lääne- ja Kesk-Eesti müügijuht