Põltsamaal Kesk-Eesti kunstigaleriis pART saab selle nädala lõpuni vaadata Eesti Keraamikute Liidu liikmete ühisnäitust “2D — tasapinnaline”. Põltsamaale toodud töid luues pidid keraamikud oma tavapärasest rollist välja astuma.
Näitusel on väljas 25 tööd 16 autorilt. Marget Tafel, Henriette Nuusberg-Tugi, Merike Hallik, Eva Berg, Kärt Seppel, Aigi Orav, Kersti Karu, Annika Vilippus, Õnne Õunap, Diana Selli, Katharina Aus, Annika Teder, Anu Roosma, Tiina Kaljuste ja Viive Väljaots kuuluvad kõik keraamikute liitu, kuueteistkümnendana lööb näitusel kaasa vahetusüliõpilane Johannes Saksamaalt, kelle perekonnanimi jääb vaatajale saladuseks.
Keraamikute näituse kuraatoriks oli Põltsamaalt pärit Viive Väljaots, kes oli vahepeal mõned aastad ka Põltsamaa kunstikooli õpetaja. Just tema oli see, kes arvas, et keraamikud võiksid vahelduseks teha midagi tavatut.
“Kui tänapäeva kunstis on valdav suund kahedimensioonilisest ehk tasapinnalisest maailmast kolmedimensioonilisse ehk ruumilisse pürgimine, siis meie, keraamikud, oleme 3D maailmas elanud aegade algusest peale ning meie jaoks on omamoodi väljakutseks just üleminek 2D tasandile. Nii võib öelda, et Põltsamaa näitus on teatud mõttes provokatsiooniline ja irooniline,” sõnas ta.
Keraamiline pusle
Põltsamaa näituse komplekt saadi kokku suhteliselt lühikese etteteatamisajaga, sest paljudel olid sobivad tööd juba “tagataskus” olemas. Galeriis pART saab näha keraamikute loodud maale ja joonistusi, fotosid ja digiprinte, kollaaže ja segatehnikas töid. Mõned autorid ei saanud siiski, piltlikult öeldes, kuidagi oma rollist välja ning esinevad ka sellel näitusel keraamikaga. Tõsi, Katharina Ausi keraamilistest “pusletükkidest” kokku pandud naisefiguur on siiski pigem tasapinnaline kui ruumiline taies, seega sobib see antud näituse kontseptsiooniga.
Näitusel on ka selliseid töid, millel võib näha keraamikat vahendatud kujul. Näiteks on Kärt Seppel pildistanud Hiinas Fupingis keraamiliste katusedetailide pikki riitu, mis seisavad kusagil laoplatsil. Diana Selli on pildistanud aga omatehtud keraamilist seent nii külg- kui ka pealtvaates ning komponeerinud neist võtetest huvitava digiprinditehnikas pildi. Ka Õnne Õunap on jäädvustanud fotoaparaadi abil omatehtud keraamilistest plaatidest kompositsiooni ning teinud sellest maast laeni ulatuva PVC alusel digitrükitaiese “Mõtted paistavad läbi”.
Kui teised tööd jõudsid Põltsamaale valmis kujul, siis Tiina Kaljuste “Lame-arena” ja “La dolce vita” said lõpliku viimistluse kohapeal. Need taiesed on nimelt justkui liivamandalad, ainult et “La dolce vita” ehk eesti keeles “Magus elu” on kaetud mitte liiva, vaid suhkruga.
Potitegijate pildid
Kuraator Viive Väljaotsale pakkus pARTis näituse tegemise võimaluse välja galeriid haldav Põltsamaa kunstikool.
“Võtsin pakkumise rõõmuga vastu, sest tunnen siinseid olusid, keskkonda ja inimesi,” ütles ta. “Galerii pART ruumid on suured, atraktiivsed ja intrigeerivad ning siia sobib kõik, fotost digitrükini ja maalist visandini. Pealegi asub galerii heas kohas keset Eestit ja ruumide kasutamise eest meilt tasu ei küsitud.”
Põltsamaa näitust nimetas Viive Väljaots naljatamisi harjutusnäituseks. Ta usub nimelt, et tulevikus võiksid keraamikud teha mõnes esinduslikumas paigas oma tasapinnalistest töödest suurema ja põhjalikuma näituse. See võiks olla näiteks keraamikute liidu mõne järgmise aastanäituse teema.
“Kunstis kiputakse kõrgelt hindama just pilditegemise oskust, keraamikuid nimetatakse aga pahatihti halvustavalt potitegijateks. Nüüd otsustasime ka meie ennast pilditegijatena välja pakkuda,” ütles Viive Väljaots muiates.
Tema sõnul on kunstniku, sealhulgas keraamiku jaoks väga oluline vahepeal end palgatööst lahti rebida ja mõni vaimu rikastav “kõrvalehüpe” teha. Samas on see tihti seotud suurte kulutustega, näiteks on digitrükitehnikas tööde väljaprintimine väga kallis.
RIINA MÄGI