Noorele kirjanikule Margus Karule oli 2010. aastal ilmunud “Nullpunkt” tema esimene romaan. Selle järgi vändatud film, mis Eesti kinodes äsja esilinastus, on omakorda noore režissööri Mihkel Ulgi esimene täispikk mängufilm. Karu romaan tõusis omal ajal kohe edetabelite tippu ja Mihkel Ulk on oma filmi eest ka ära teeninud mitte null punkti, vaid tunduvalt enam.
Pean tunnistama, et mul on järejekordset eesti filmi vaatama minnes mõned väikesed foobiad. Esiteks kardan ma seda, et režissöör on suure kunsti tegemise tuhinas unustanud anda vaatajale pidepunktid, mille abil sündmustikust aru saada, teiseks seda, et tegelastevaheline dialoog on piinlikult puine ega meenuta üldse inimeste tegelikku suulist suhtlemist. Kumbagi häda on enam kui ühel korral ette tulnud. “Nullpunkti” kiituseks võib kohe öelda, et sündmustik on arusaadav ka sellele, kes romaani pole lugenud. Ja dialoog kisub kohmakaks vaid mõnes stseenis, kus loo peategelane Johannes suhtleb oma klassijuhataja ja direktoriga.
Johannest kehastab filmis Tallinna Linnateatri näitleja, Põltsamaa ühisgümnaasiumi vilistlane Märt Pius. Jõgevamaa kinohuvilisele võiks juba see asjaolu anda põhjuse kinno minna, seda enam, et noore näitleja esimene sooritus filmirollis on vägagi korralik. Kui stsenaariumis (selle kirjutas Margus Karu romaani järgi Margit Keerdo-Dawson) on Johannese õlule kuhjatud suisa uskumatus koguses kannatusi, siis see, kuidas peategelane neile reageerib ja kuidas olukorra lahenduseni liigub, mõjub Märt Piusi esituses ikkagi usutavalt.
Emale lapsehoidjaks
Johannesel tuleb olla “lapsehoidjaks” oma sügavat depressiooni põdevale ja alatasa ravirežiimi rikkuvale emale, ent selle kõrvalt püüab ta end “sisse süüa” kesklinna eliitkooli. Paraku kujundavad sealsed klassikaaslased endale kuvandi temast kuulujutu põhjal ning see keerab tema ees kõik uksed lukku. Hulgaliselt sekeldusi, sealhulgas eluohtlikke, põhjustavad ka Johannese vanad kaaslased Lasnamäelt, kelle jaoks seaduse piirides püsimine pole elu eesmärk. Ning punkti paneb tuntud popansambli produtsent, kes “kaaperdab” Johannese kirjutatud luuletuse ning annab selle enda nime all värske hiti sõnadena käiku.
Kõik see võiks Johannese murda, aga ta pole vaatamata esmapilgul ujedale loomusele tegelikult üldse papist poiss. Hetkel, mil pind ta jalge alt lõplikult kadumas on, teeb ta otsustava pöörde. Sestpeale hakkab ta ütlema välja seda, mida ta inimestest ja asjadest tegelikult mõtleb, peksjat vastu peksma ja vaigistama tülinorijaid nende kohta kogutud “kompraga”. Vanema õe Ege abiga suudab ta koha kätte näidata isegi petisest produtsendile.
Tähendusrikkad silmad
Kui eesti film saja-aastaseks sai, siis hääletati sajandi filmimotiiviks paljutähenduslikud silmad. “Nullpunktis” näidati ka Johannese paljutähenduslikke silmi, aga need polnud Arno Tali moodi unistavad ja ekslevad, vaid pigem tegudeinimese silmad. Ning film ise on eesti filmi kohta üllatavalt tempokas. Kaasaelamispinge ei jõua peaaegu hetkekski langeda. Samas võivad sellise tempo juures jääda mõned suhtelõngad ja süžeeniidid ripakile ja mõned mõttetasandid avamata. Ent tegelikult on noore režissööri sooritus ikkagi korralik ja Mihkel Soe kaameratöö tükati vägagi nauditav.
Ning peale Märt Piusi on kiidusõnad ära teeninud teisedki näitlejad. Meeldejääva rolli teevad näiteks Henrik Kalmet ja Reimo Sagor Johannese Lasnamäe sõpradena. Esko ja Bert on tõelised tänapäeva Mõhk ja Tölpa: kasimata suuga lihtsameelsed tegelased, kelle puhul liikumapanevaks jõuks on mõnuiha. Ent “Nullpunkti” trupis on peale Märt Piusi tegelikult ju veel kaks Jõgevamaa taustaga näitlejat: Johannese ema kehastav Epp Eespäev ja Johannese õde Eget kehastav Mari Abel. Nendegagi on tore kinoekraanil taaskohtuda.
Jõgeva publikul oli võimalus “Nullpunkti” vaadata juba eile õhtul kultuurikeskuses. Loodetavasti tuleb selle filmi linastusi Jõgevamaal veel. Ning Tartu oma Cinamoni kobarkinoga pole ka paljudele kättesaamatus kauguses.
“Nullpunkti” tootsid kahasse Allfilm ja Eesti Rahvusringhääling. Kuuldavasti valmib ülesvõetud materjali põhjal ka kuueosaline telesari, mida saame näha alates jaanuarist. Päris põnev vaadata, mida see filmis nähtule lisab.
RIINA MÄGI
“Nullpunkt”
*Margus Karu noorsooromaani põhjal valminud film
*Režissöör Mihkel Ulk
*Stsenarist Margit Keerdo-Dawson
*Produtsent Evelin Soosaar-Penttilä
*Kunstnik Sirly Oder
*Helilooja Janek Murd
*Osades Märt Pius, Epp Eespäev, Suur Papa (Uku Arop), Linda Kolde, Saara Kadak, Reimo Sagor, Henrik Kalmet, Külliki Saldre jt
*Tootjad Allfilm ja ERR