Perede kütusekulud on viimastel aastatel oluliselt kasvanud

Viimase viie aastaga on bensiiniliitri hind keskmiselt kolmandiku võrra tõusnud ning tähendab seega inimestele, kes päeva jooksul 30 kilomeetrit sõidavad, pea 300 euro võrra suuremat kulu aastas.

Kui näiteks 2008. aastal kulus 30 kilomeetrit päevas sõitnud perel kütusele E95 kuus umbkaudu 80 eurot, siis tänavu augustikuus on see summa juba veerandi võrra suurem ehk veidi üle 100 euro. Selline märkimisväärne kütuse osa kasv eelarves paneb paljud autoomanikud olukorda, kus tuleb kas autosõitude arvu vähendada või hoida raha kokku mõne muu pere kulu arvelt, näiteks väljas söömise või hobide pealt.

Kuigi kütusehinnad on olnud tänavu aprillist juulini langustrendis ja inimesed on saanud tunda soodsamast hinnast tingitud positiivset muutust, on aastataguse augustikuuga võrreldes hinnad siiski tõusnud —  E95 12 eurosenti ning diislikütus vastavalt 13 eurosenti liitri kohta. Tänavu augustis ostetud bensiini hind on kolme aastaga tõusnud 35 ja diislikütuse hind 42 protsenti.

Mõnesendine autokütuse hinnatõus tähendab pere eelarvele juba märkimisväärselt suuremat kulu, eriti nende perede puhul, kelle jaoks on autosõit vältimatu kas tööl käimiseks või laste viimiseks lasteaeda ja kooli. Näiteks 10-sendise hinnatõusu puhul suureneb 30 kilomeetrit päevas sõitva pere kütusekulu aastas ligi 88 euro võrra, 20-sendise hinnatõusu puhul aga juba 175 euro võrra.

Noored inimesed, kelle päevane liikumisraadius võimaldab autota hakkama saada, võivad säästmiseks iga päev liikuda jala, ühistranspordi või jalgrattaga, ent pered, kes laste sündides linna lähistel elamist eelistavad, on tihti sunnitud iga päev autot kasutama.

Linnas lühemaid distantse läbides on kütusekulu  teatavasti  suurem kui pikemate sõitude puhul. Autoga, mille kütusekulu on keskmiselt kaheksa liitrit 100 kilomeetri kohta, tuleb kütusega E95 10 kilomeetrit päevas sõites maksta orienteeruvalt 34 eurot kuus. Sama kilometraažiga sõidu eest pidi aga aasta tagasi maksma ca 30 eurot kuus. Paljudel maal elavatel inimestel on auto aga hädavajalik ja ainus liiklusvahend. Iga päev tuleb sõita suhtelisel palju, seega  mõjutab kütusehinnatõus maainimesi väga olulisel määral.

Kui näiteks päevas sõidetakse 100 kilomeetrit, võib kuluda eelmise aastaga võrreldes 350 eurot rohkem.


Kütusehinnad jäävad küll Eestis Euroopa keskmisest madalamale, ent tekitavad ettearvamatute muutustega kõneainet ja mõjutavad märkimisväärselt autoomanike rahalist seisu. Seega on säästlikumaks liiklemiseks võimalik mõelda sõitude ühildamisele, näiteks igapäevastel töölesõitmistel ja laste transportimisel. Samuti on juba autot soetades mõttekas ette planeerida tulevast kütusekulu ja kaaluda väiksemaid kulutusi nõudva auto ostu. Üheks alternatiiviks on üha tuntumaks saanud keskkonnasäästlik elektriauto, mille ostuhind on küll tavaautoga võrreldes kallim, ent ülalpidamiskulud oluliselt väiksemad. Seda võimalust võiksid kaaluda pered, kes vajavad kahte sõiduvahendit või kes ei sõida päeva jooksul liiga pikki vahemaid — elektriauto aku võimaldab korraga 150 km läbisõitu. Kui tavaauto puhul tuleb lisaks kütusekulule arvestada võimalike parkimistasudega, siis elektriautot võib Tallinnas, Tartus ja Pärnus tasuta parkida ning sügisel on valmimas üleriigiline laadimisjaamade võrgustik.

i

ANNE SÄGI, Swedbanki Eraisikute Rahaasjade Teabekeskuse juhataja

blog comments powered by Disqus