Mida tuleb rangelt jälgida, et hüdrosüsteem efektiivselt töötaks

Õli kvaliteet pikendab otseselt hüdrosüsteemi tööiga, õlivahetusvälpa, hoiab kokku kütust ja tööaega. Hüdrosüsteemi töövedeliku kõlbulikkusiga sõltub suuresti selle vananemiskindlusest.

Seega — valides hüdroõli, on vaja pöörata tähelepanu sellistele väga tähtsatele näitajatele nagu viskoossusindeks, õhu eraldamisvõime, desemulgeerimisvõime (veeeralduvus), vahutavus, filtreeritavus (puhtus).

Hüdraulikaõlide puhul soovitan miinustemperatuurideks valmistumisel valida kindlasti HVLP klassi kuuluvad, aastaringsed hüdraulikaõlid ( DIN  51524-3 HVLP). HVLP-klassi viskoossusindeksi miinimumnõue on VI = 140. Viskoossusindeks näitab hüdraulikaõli voolavuse sõltuvust temperatuurist, st. mida kõrgem on viskoossusindeks, seda vähem sõltub õli voolavus temperatuurist, järelikult kannatab rohkem külma ja kuuma.

Parema õhu eraldamisvõimega ja desemulgeerimisvõimega (mõõdetakse minutites) õlid on oksüdatsiooni- ja vananemisprotsessidele vähem vastuvõtlikud. Aeglane vee eraldumine hüdroõlist põhjustab otsest korrosiooni hüdrosüsteemis.

Aeglane õhu eraldumine võib põhjustada kavitatsiooni ehk tühikute (õhumullikeste) teket vedelikus. Need mullikesed surutakse pumbas tugevalt kokku ja selle tagajärjel tekivad mikroplahvatused.

Kavitatsioon on eriti ohtlik hüdrosüsteemi pumpadele ja klappidele, sest õhumullide plahvatamisel tekivad metalli pinnale mikrokahjustused, mis lühendavad tunduvalt.pumba ja muude hüdrosüsteemi detailide tööiga

Hüdraulikaõlide valiku puhul on väga tähtis baasõli puhtus. Seda võib lausa võrrelda piirituse puhtusega. Mida puhtamaks on baasõli filtreeritud, seda kvaliteetsem see on! Siit peaks küll iga mees aru saama, et mida odavam, seda vähem filtreeritud. 

Ohud lahtise õli ostmisel

Erinevates töökodades ringi liikudes märkan ikka ja jälle, et  inimene on soetanud endale nii tähtsa hüdrosüsteemi koostisosa nagu hüdroõli, teadmata isegi seda, kus see toodetud on. Paljud ei saa siiani aru, et nad on näiteks Saksamaal toodetult  tagasi Venemaa toodangule läinud, aga masinapark on pidevalt uuenenud ja nõudmised määrdeainetele aina kasvanud.

Õlide ja määrdeainete kvaliteedi ja garantii peaks tagama eelkõige vastava tootja kaubamärgiga müüdavad plommitud pakendid ja taarad.

Olen isiklikult kokku puutunud juhtumiga, kus lahtiselt (kliendi enda taarasse)  müüdi õli, mis pärast proovide teostamist ei vastanud üldsegi mitte müüja poolt väidetud kaubamärgi kvaliteedile.

Eriti ettevaatlik ja tähelepanelik tuleb olla siis, kui teile müüakse suvalisest vaadist näiteks kvaliteetset mootori- või hüdroõli. Keegi ei rutta ilmselt ostma  joogivett nõust, kuhu on peale kirjutatud Lahusti. 

Taara olgu puhas

Samuti on lahtise õli ostu puhul ohy, et taara pole puhas.  Vaadipõhja on võinud näiteks sattuda kaltsutükke, vett või tolmu. Pole isegi välistatud, et suures garaažis on keegi seda taarat eelnevalt kasutanud, näiteks vana õli või hoopis mingi muu õli hoidmiseks. Nii võib juhtuda, et näiteks transmissiooniõli otsa valatakse mootoriõli.

i

KAIDO KÖÖP, Addinol Lube Oil OÜ müügijuht

blog comments powered by Disqus