Martin Toht jõudis ”Ajujahi” televoorudesse

Tuleva aasta märtsi keskel hakkab Eesti Televisioon taas näitama saatesarja “Ajujaht”. Ettevõtluskonkursi televoorudesse pääses kümme meeskonda, kellest igaühel tagataskus väärt äriidee. Ühe meeskonna eesotsas on Jõgeval elav ja töötav füsioterapeut Martin Toht, kes tahab tootmisse juurutada liikuva peatoega massaažilaua ja hakata seda turustama kogu Euroopas.

 

Martin Tohti välja töötatud massaažilauast oli Vooremaas põgusalt juttu ka novembri algul ning seda seoses Tohti osavõtuga Ettevõtlusinkubaatorite ja programmi Loov Eesti korraldatud rahvusvahelisest ideelaadast IdeaMarket. Seal tunnistati Tohti idee parimaks. Nüüd on siis seda, et tegemist on väärt ideega, kinnitanud ka “Ajujahi” žürii.

Liikuva peatoega massaažilaua idee hakkas Martin Tohti peas vormi võtma ülemöödunud aastal, kui ta soetas endale esimesena Eestis kalli manuaalteraapialaua, millel on mitmeid omadusi, mida tavalisel massaažilaual pole: sellel saab näiteks nii peatuge kui ka jalgade osa kolmes suunas (pikisuunas, üles-alla ja vasakule-paremale) liikuma panna.

“Kui manuaalteraapialaua paljud muud funktsioonid on olulised ainult kiropraktikule, siis liikuvast peatoest oleks palju kasu ka füsioterapeudile ja massöörile ning nende patsientidele ja klientidele,” ütles Martin Toht. “Eriti vajalik on liikuv peatugi. Kui pea on kindlalt fikseeritud, siis koguneb pinge massaaži ja teraapiaseansi ajal kaela ning inimesel võib pärast protseduuri pea valutama hakata. Kui peatugi võimaldab peal masseerimisliigutustega kaasa liikuda, kandub pinge kehast välja ja peavalu ei teki. Liikuva peatoega laud muudab massaaži, manuaalteraapia ja muud teraapiad palju mõnusamaks ja efektiivsemaks.”

Nii tekkiski Marti Tohtil idee “pookida” manuaalteraapialaua parimad omadused tavalise massaažilaua külge. See võimaldab terapeudil või massööril soetada endale profitööriist senisest tunduvalt soodsamalt: manuaalteraapialaud maksab üle 8000 euro, uue laua hind jääb kuhugi tuhande euro kanti. Teine oluline nüanss on see, et kui manuaalteraapialaud kaalub 120 kg, siis liikuva peatoega massaažilauda on võimalik kohvriks kokku panna  ning hakkab kaaluma 16-17 kg. Nii on võimalik seda kergesti ühest kohast teise transportida.

Sellel laual on võimalik läbi viia ka mitmeid lisateraapiaid ja see muudab leiutise multifunktsionaalseks. Hetkel pole maailmas ühtki massaažilauda, mille peatugi liiguks kolmes suunas. Lisaks uudsele massaažilauale, on Martin Tohtil plaanis valmis teha selline liikuv peatugi, mille saab panna tavalise massaažilaua külge. Paljudel massööridel on ju töölaud juba olemas ning nad täiendaksid seda meelsasti liikuva peatoega.

Üks kolmesaja kolmest

Et meeles mõlkuva äriidee teostamine pole just odav, otsustas Martin Toht osaleda Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) poolt Euroopa Sotsiaalfondi toetusel ja SEB Panga kaasaaitamisel korraldataval iga-aastasel ettevõtluskonkursil “Ajujaht”. Sellele esitati tänavu 303 ideed ja neist televoorude jaoks kümne parema väljaselgitamine oli päris pikk protsess.

Kõigepealt tuli esitada kuni lehekülje pikkune idee kirjeldus. Laekunud ideedele andsid veebikeskkonnas esmase hinnangu valdkondlikud spetsialistid, investorid ja ettevõtjad. Moodustunud pingerea alusel selgitati välja sada meeskonda, kes said novembri alguses võimaluse esitleda oma ideid žüriile. Need 40 meeskonda, kelle hindajad välja valisid, pidid valmis tegema oma tulevast toodet tutvustava kolmeminutilise video ja koostama lühikese äriplaani. 33 parema idee ja äriplaani autorid seisid 29. novembril taas žürii ees, et oma plaani kaitsta. Ning nende hulgast valiti siis välja kümme televoorudesse pääsejat.

Televoorude võtted algavad Martin Tohti sõnul jaanuari lõpus. Võtted on iga kahe nädala tagant. Eetrisse läheb esimene osa märtsi keskel, kui võtted on umbes poole peal.

Telesaates peavad võistkonnad lahendama mitmesuguseid ettevõtlusega seotud ülesandeid ning iga kord langeb üks-kaks meeskonda välja. “Ajujahi” võitja ja 50  000-eurose preemia omanik selgub 7. mail eetris olevas otsesaates, kuhu pääseb ainult kolm võistkonda.

“Vastased on meil tugevad,” tõdes Martin Toht. “Žüriisse kuuluv investor ja ärimees Heldur Meerits ütles, et tänavusel “Ajujahil” on läbi aegade kõige tugevam konkurents. On palju väga küpseid ideid ja paljudel osalejatel on toodete prototüübid juba valmis. Varasematel aastatel tehti need valmis enamasti alles finaaliks.”

Marti Tohti liikuva peatoega massaažilaud ja liikuv peatugi, mille saab tavalise massaažilaua külge kinnitada, on praegu olemas ainult idee tasandil, ent televoorude ajaks loodab ettevõtlik füsioterapeut valmis saada ka toodete prototüübid. Need laseb ta teha kas    Eesti Maaikooli tehnikainstituudil v  Tallinna Tehnikakgkoolis, kus memas on olemas vastavad spetsialistid.

Pole nišitoode

Küsimusele, kas tal “Ajujahi” televoorudes osalemiseks oma ettevõtlusalaseid teadmisi täiendada ka tuleb, vastas Martin Toht:

“Ettevõtlusalaseid teadmisi ja kogemusi oman tänu oma füsioteraapia alasele erapraksisele. Olen käinud ka mitmesugustel koolitustel. Ent pean senistele teadmistele ja kogemustele siiski ilmselt lisa hankima, sest toote väljatöötamine, arendamine ja turustamine on hoopis midagi muud kui füsioteraapia erapraksises klientidega ühekaupa suhtlemine, seda enam, et mul on plaan ka rahvusvahelisele turule minna. Eestis on küll 700 füsioterapeuti ja 1000 massööri, ent kogu Euroopas on samade ametite pidajaid ühtekokku pool miljonit.”

Massaažilaudade tootmise tahab Martin Toht käima panna ka siis, kui ta “Ajujahil” preemiat ei võida.

“Asi on mul mõtteis mõlkunud ikkagi juba poolteist aastat. Tahan anda oma panuse massööride ja füsioterapeutide töö ergonoomilisemaks ja efektiivsemaks muutmisse ning kasu saavad uuest tootest ka inimesed, kes massaažilauale heidavad: nad saavad efektiivsemat ja mõnusamat ravi,” selgitas ta.

Tootearendus on tema sõnul kallis. Kui ta peaks preemia võitma, siis kulubki see tootearenduseks, tootmise käivitamiseks ja toote välisturule viimiseks. Eelkokkulepe uudse massaažilaua tootmiseks on tal sõlmitud Eesti suurima selle ala tegijaga, OÜga Equa. Firma asub Tartus, nendega on Tohtil hea suhelda nii geograafilise läheduse kui ka vaimse klapi mõttes. Euroopa turule tahaks Martin Toht oma massaažilauaga jõuda tuleva aasta lõpuks. Enne seda tuleb tootele kindlasti patent võtta.

“Muidu mõni ostab meie laua, teeb järele ja võtab ise patendi. Siis ei saa me ise oma lauda enam üldse müüa,” ütles Martin Toht.

Tema arvates oleks vaja toote arendamise kõrval kohe ka kaubamärgi tutvustamise ehk brändimisega tegelema hakata. Liikuva peatoega massaažilaud on maailmas unikaalne, samas pole see nišitoode, vaid sellel on lai kasutajaskond. Euroopa 730 miljonist elanikust kaks kolmandikku kannatab Tohti andmetel kaelavalude, 80 protsenti alaseljavalude ja 90 protsenti peavalude all. Nii et toote turupotentsiaal on suur ja see loob head võimalused brändimiseks.

“Sellest võiks tulla uus Eesti Skype,” ütles Martin Toht — mees, kes seisab praegu, piltlikult öeldes, seitsme sammu kaugusel “Ajujahi” finaalist ja kümne sammu kaugusel sama võistluse peavõidust.

i

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus