Lingalaid osales edukalt Hamburgi paadimessil

Saksamaal Hamburgis 26. oktoobrist kuni 3. novembrini toimunud paadimessil Hanseboot osales 17 Eesti firma hulgas ka Maarja-Magdaleenas tegutsev paaditootja OÜ Lingalaid. Kõik kolm näidispaati, mis messile kaasa võeti, leidsid uue omaniku ning lisaks sellele kogunes tellimusi veel 25 paadi valmistamiseks.

 

Lingalaiu esindus käis Hansebootil teist aastat. Seekord võeti kaasa kolme klaasplastist paadimudeli — pika, 5,5 meetrise paadi LingaLaid 530, väikese purjeka LingaLaid 14 ja väikese mootorpaadi LingaLaid 402 — näidised. Kaks viimatimainitut on Maarja-Magdaleena paadifirma uued tooted, esimene aga juba sissetöötatud mudel, ent Hamburgi võeti kaasa selle uue siselahendusega variant.

“Paadist LingaLaid 530 oleme varasemalt tootnud pelgalt tehnilise erisusega versioone: mõni klient on näiteks tahtnud, et paat oleks juhitav rooli abil, teine aga soovinud käsijuhtimisega varianti. Ka istmed on olnud vastavalt tulevase omaniku soovile vahel teisaldatavad või pööratavad,” rääkis OÜ Lingalaid tegevjuht Vahur Poolak. “Nüüdne sisedisain kujutab endast aga täiesti uudset lahendust. Lisaks paljudele praktilistele täiustustele on pandud varasemast enam rõhku ka pindade viimistlusele ning lisatud rohkem puitdetaile, mis teevad paadi tükk maad “edevamaks”. Ka õhupaake on paadi uuel versioonil rohkem. See muudab sõiduki turvalisemaks.”

Kahe värske toote, väikese purjeka ja mootorpaadi väljatöötamisel on Vahur Poolaku sõnul eeskujuks nõukogude ajal spordilaevade katsetehases toodetud mudelid. Tänu sellele on mootorpaat LingaLaid 402 lausa suurepäraste hüdrodünaamiliste omadustega.

“LingaLaid 402 läheb lihtsalt imekergelt glisseerima. See tähendab, et paat tõuseb sõites kohe vee peale, mitte ei künna lainet. Tänu sellele on veesõiduk kiire ja kulutab kütust ökonoomselt,” selgitas Poolak. “Sellele paadile piisab vaid kümnehobujõulisest mootorist, et sajakilone mees veesuuskadel liikuma tõmmata.”

Väikese sportliku purjeka LingaLaid 14 puhul on tegemist täiustatud edasiarendusega nõukogudeaegsest võistluspaadist Lutš. Selle kokpit ehk sõitjate jaoks mõeldud koht paaditekil on piisavalt ruumikas, et korraga saaks purjetama minna ka mitu inimest. Pardale mahub kaassõitjaks kasvõi koer.

“Videolõigus, mida messikülastajatele purjeka kohta ekraanil näitasime, olidki paadis mees ja koer. Sakslased said seda vaadates päris kõvasti naerda. Keset laineid ja tuult kiiret sõitu nautiv koer oli kõigi lemmik,” kinnitas Vahur Poolak.

Hamburgis kaasas olnud messieksponaadid müüs Lingalaid näidisteks kohalikele edasimüüjatele, kellelt on ka tulevikus paatidele hulgitellimusi oodata. Juba messi ajal vormistati kolme mudeli peale kokku 25 tellimust.

Eesti oli ametlik partnerriik

Vahur Poolaku sõnul on Lingalaiule Hamburgi paadimessil osalemisest mõlemal aastal hulgaliselt kasu tõusnud. Tegemist on ju Põhja-Euroopa suurima paadimessiga (seekord oli väljas ühtekokku 650 eksponenti), mida peeti juba 54. korda. Eesti oli aga tänavu Hansebooti ametlik partnerriik. Seoses sellega pälvis eestlaste ühisstend, mille väljapanemist toetas Euroopa Regionaalarengu Fond, päris suurt tähelepanu.

“Kümne messipäeva jooksul tuli neid hetki, mil hinge sai tõmmata, üsna vähe ette,” nentis Lingalaiu tegevjuht. “Lisaks oma boksi klientide teenindamisele sai abiks oldud ka headele ametivendadele naaberboksides, kes ise saksa keelt ei kõnelnud.”

Nagu muudegi messide publik, koosnes ka Hansebooti publik 90 protsendi osas neist, kes tulid lihtsalt lõbusalt aega veetma. Just sedasorti külastajatele paatide tutvustamine, nende küsimustele vastamine ja selgituste jagamine võttis Vahur Poolaku sõnul lõviosa messiajast. “Samas — meile on iga klient ühtviisi tähtis,” kinnitas ta.

Ent messil oli ka tõsise ostusooviga eraisikuid ja uut kaupa otsivaid edasimüüjaid.

“Peale sakslastest edasimüüjate tekkis meil kasulikke kontakte ka Taani päritolu edasimüüjatega: Hamburgist on Taani piirini ju vaid sadakond kilomeetrit,” sõnas Vahur Poolak. “Hamburgi messile läheme kindlasti ka tuleval aastal. Ülejärgmisel aastal võtame aga võib-olla sihikule ka Düsseldorfi messi, mis on kasvav mess ning kus Hansebootiga võrreldes on pandud veel rohkem rõhku väiksemate aluste tutvustamisele.”

Tootmishoone suuremaks ja soojemaks

Lingalaiul on tegevjuhi sõnul tänavu väga toimekas aasta olnud. Varakevadest alates katsetati ja täiustati uusi paadimudeleid, ent täitmist vajasid ka mitmed mahukad tellimused, sealhulgas kalabasseinide tellimus ühte Pärnumaa kalakasvatusfarmi, kuhu läkitati ühtekokku sadakond klaasplastikust basseini. Kõvasti on arendatud ka õmblusharu: Lingalaiust on nüüd võimalik saada igat sorti paadikatteid. Nende oma paadimudelitele on neid pakkuda laotootena, kuid tellimustööna valmistatakse seisu- ja sõidukatteid ka teistele veesõidukitele. Sadulsepatöödena tehakse polsterdusi, samuti paadi- auto- ja bussiistmete katteid. Vahur Poolaku kinnitusel on umbes pooltel Helsingi linnaliinibusside istmetel peal Lingalaius õmmeldud katted.

Rohkesti aega, raha ja energiat kulus firmal tänavu oma tootmishoone laiendamiseks ja selle sisekliima parandamiseks. Hoone välisseinad said korralikult soojustatud, aknad vahetatud ning välja ehitatud maakütte- ja ventilatsioonisüsteem. Soojustamiseks ning kütte- ja ventilatsioonisüsteemi väljaehitamiseks sai firma toetust Leader-programmist.

“Varem kütsime kontoriruume elektriradiaatorite ja tootmisruume õhksoojuspumpadega,” rääkis Vahur Poolak. “Esiteks oli see kallis, teiseks ei taganud õhksoojuspumbad talvel piisavalt stabiilset temperatuuri. Meie tootmisprotsess on aga temperatuuri suhtes vägagi kapriisne: kui ruum on näiteks viis kraadi külmem kui vaja, satub tellimuse õigeaegne täitmine juba suurde ohtu. Aga tootmismahud on meil päris suured ja seniajani järjest kasvavas trendis: tulevaks kevadeks on Soome turule erinevaid paadi- ja kanuumudeleid vaja valmistada ühtekokku viissada tükki. Tänu soojustusele ja uuele küttesüsteemile, võime muretult talvele vastu minna. Ainult hoone ülekrohvimise jätsime kevade peale: krohvi puudumine seinast paaditootmist ei sega.”

i

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus