Kuidas tervisemurele abi saab, kui perearsti ei ole läheduses?

Tervisemure korral soovitatakse esmalt helistada Perearsti nõuandetelefonile 1220. Kui nõustaja leiab, et on vaja väga kiiret abi, suunab ta kõne koheselt ise hädaabinumbrile. Nõuandetelefon on ka abiks, kui terviseprobleem tekib väljaspool tööaega, puhkepäevadel või riiklikel pühadel. Samuti kui te viibite väljaspool kodukohta või olete välismaal ega saa oma perearsti kätte. Lisaks saab numbrilt ka infot Eesti tervishoiusüsteemi korralduse kohta, näiteks kuidas elukoha muutumisel perearsti vahetada, millise eriarsti juurde pöörduda.
1220 telefonikõnedele vastavad 33 meedikut, kellest suur osa töötab igapäevaselt perearstina, pereõena, kiirabis või EMO-s. Kõik nõustajad on meditsiinilise haridusega ja rikkaliku kogemustepagasiga. Pöörduda võib nii eesti kui ka vene keeles. Inglise keeles nõustatakse iga päev kella 15 kuni 17.
Lisaks lühinumbrile 1220 on võimalik helistada ka lauatelefoni numbril 634 6630. Kui lühinumbrile 1220 helistades tuleb inimesel tasuda oma telefonioperaatorile kuni
30 senti minuti eest, siis pikale lauanumbrile helistades mahuvad need minutid tavaliselt helistaja kõnepaketi sisse ehk lisatasu tasuma ei pea.
Nõuandetelefoni arstiga tasub ka läbi arutada, millised ravimid ning esmaabitarbed võiksid olla kaasas suvises apteegis, mis võetakse kaasa puhkusereisile või väljasõidule.
Hädavajadusel pikendavad perearsti nõuandetelefoni arstid ravimiretsepte nädalavahetuseti ning riigipühadel ajavahemikus 8–22. Samuti on võimalik riiklikel pühadel ja nädalavahetusel ajavahemiku 8–22, graafikuga töötavatel inimestel haigestumise korral võimalik helistada nõuandetelefonile isikustatud konsultatsiooniks, et avaldada soovi haiguslehe avamiseks.
Kõne vastu võtnud arst saab teha haigestumise ning töövõimetuslehe avamise vajaduse kohta märke digiloosse. Seejärel peab inimene kindlasti esimesel võimalusel ühendust võtma oma perearstikeskusega, et töövõimetuslehe avamise
vajadusest märku anda. Siinkohal tuleb arvestada, et tegemist on haiguslehe soovist teatamisega, lõpliku otsuse lehe kinnitamiseks ning avamiseks teeb inimese perearst.

Hea teada enne helistamist 1220 liinile!
• Enne helistamist kraadige ennast või abivajajat, et nõustajal oleks lihtsam nõu anda (eriti oluline väikelaste puhul!),
• võimalusel mõõtke vererõhku ja pulsisagedust ning andmed pange paberile kirja,
• kui tarvitate ravimeid, siis olge vajadusel valmis nõustajale nende kohta infot andma,
• hoidke paber ja pliiats käepärast, et saaksite vajadusel koduse ravi juhised kirja panna,
• hoidke võimalusel enda ID-kaart või pass käeulatuses.

VOOREMAA

blog comments powered by Disqus