Põltsamaa ühisgümnaasium võõrustas möödunud nädalal Rootsist, Türgist ja Bulgaariast saabunud külalisi, kel koos põltsamaalastega teoksil Euroopa Liidu programmist Erasmus+ rahastatav projekt, mille käigus õpitakse tundma nelja maa lastekirjandust.
Lastekirjanduse tundmaõppimine pole selles projektis eesmärk omaette, vaid lastekirjanduse kaudu soovivad nelja kooli õpetajad ja õpilased kaasa aidata demokraatia ja kultuuridevahelise mõistmise arendamisele. Projekti juhtpartneriks on Karlstadi (Rootsi) Stodenskolan.
“Püüdsime leida endale projektipartnerid võimalikult erinevatest piirkondadest ja eri tüüpi koolidest,” ütles projekti peakoordinaator Anna Niklasson. “Ligemale kahe aasta jooksul jõuame käia külas kõigi partnerite juures. Esimene projektikohtumine oli meie juures Karlstadis. Türgis oleme tänavu sügisel, Bulgaarias tuleval kevadel ning lõpukohtumine on tuleval suvel taas Karlstadis.”
Projekti Põltsamaa poolsed koordinaatorid on ühisgümnaasiumi inglise keele õpetaja Marika Viks ja projektijuht Annika Kallasmaa. Marika Viksi sõnul pakuti kolmest riigist saabunud 11 õpetajale kolme päeva jooksul päris tihedat programmi. Neil oli võimalus uudistada koolimaju (Põltsamaa ühisgümnaasiumil on neid kaks), viibida tundides, jälgida koolisisese näitemängupäeva üht etendust ja 1.-6. klasside taidlejate kontserti, tutvuda Põltsamaa ja Tartu linnaga ning Põltsamaa külje all asuva Sõpruse pargiga. Külalised tutvustasid ka oma kodumaad. Neid olid kuulamas Põltsamaa ühisgümnaasiumi kuuendate klasside lapsed. Tehti ka asjalikke kokkuvõtteid projekti senisest käigust ning kavandati järgmisi tegevusi. Meeldejäävaks kujunes nn Eesti õhtu Konvendi restoranis, kus külalistel oli võimalik maitsta eesti toite, tantsida eesti tantse ja mängida rahvalikke mänge.
Kool ja kultuur
“Siin, Põltsmaal, on meil olnud väga huvitav tunde külastada ja õpetajatega suhelda,” ütles Anna Niklasson. “Ainuüksi kooli külastades saab selle asukohamaa kultuuri kohta üllatavalt palju teada.”
Dimitrina Georgieva Sofia (Bulgaaria) 35. keeltekoolist “Dobri Voinikov” lisas, et Põltsamaa ühisgümnaasium on tehnikaga eeskujulikult varustatud ning organiseerijad projektikohtumisega palju vaeva näinud.
“Inimesed on siin soojad, aga samas tagasihoidlikud ja delikaatsed ning uhked kohaliku ajaloopärandi üle,” ütles Georgieva.
Capir Orkan Altinyildizi algkoolist ütles, et nende kool on oma 1750 õpilasega Türgi Kesk-Anatoolia piirkonna suurim kool.
“Kui arvestada, et meie koolis hakkab eesti lastekirjandust uurima viissada last, kes räägivad sellest, mida nad teada saavad, ka oma vanematele, siis võib öelda, et tänu meie projektile saab eesti lastekirjandusega tuttavaks 1500 inimest,” ütles Meseci.
Kui projektikohtumistel käivad selles projektis ainult õpetajad, siis õpilased saavad osa nende reisimuljetest ning on kaasatud kohapealsetesse tegevustesse.
Lotte veel kuulsamaks
“Projekti esimesel perioodil tutvuti oma maa lasteraamatutega,” ütles Marika Viks. “Meil on projekti kaasatud 1.-6. klassi õpilased. Nooremad lugesid Andrus Kivirähki “Leiutajateküla Lottet”, natuke vanemad Ilmar Tomuski “Kriminaalset koolipapat” ja “Kriminaalset suvevaheaega”. Õpetajatel oli suur vabadus valida, mida õpilastega teha. Kõnealustest raamatutest lähtuvaid ülesandeid anti lastele mitme aine tundides.”
Marika Viksi ja klassiõpetaja Külli Kalvisti sõnul on lapsed teinud mõistekaarte raamatutegelaste kohta, koomikseid, fotojutustusi jne. Koolis käisid külas ka Nukufilmi lastestuudio inimesed, kes aitasid õpilastel Ilmar Tomuski raamatute põhjal animafilme teha jne.
Nüüd algaval teisel perioodil tehakse tutvust partnermaade lastekirjandusega.
“Rootsi lastekirjandust on väga palju eesti keelde tõlgitud, bulgaaria ja türgi oma vähem, aga kindlasti leiame ka sealt midagi huvitavat,” ütles Marika Viks.
Põltsamaa projektikohtumisel kingiti Rootsi, Bulgaaria ja Türgi esindajatele Lotte-nukk ja DVD animafilmiga “Leiutajateküla Lotte”, mis varustatud mitmes keeles subtiitritega. Nii et tänu nelja kooli ühisprojektile peaks meie laste lemmiku, koeratüdruk Lotte kuulsus veelgi kasvama.
Marika Viksi sõnul kasvatab nelja kooli ühisprojekt õpilastes ja õpetajates huvi teiste kultuuride vastu, õpetab erinevusi märkama, aga ka endast erinevaid inimesi austama. Kindlasti paranevad projekti käigus ka õpetajate IT-oskused. Põltsamaa ühisgümnaasiumi õppealajuhataja Riina Valdmets lisas, et kooli Lille tänava õppehoone teisele korrusele on projektiraha eest plaanis rajada lugemisnurk.
RIINA MÄGI