Jõgevamaa esimene gaasitankla alustas tegevust

 

Et naftavarud ammendamatud pole, sellest on räägitud juba aastakümneid. Naftast valmistatavatele kütustele on aktiivselt alternatiive otsitud ning üks võimalus on gaas, mida meil samuti autokütusena juba pikemat aega kasutatakse. Põltsamaal Puhu-Ristis  avati neljapäeval gaasitankla, mis on meie maakonnas esimene.

 

 

 

Puhu-Ristis tankla avamisel sõna võtnud Alexela Oil tegevjuht Ain Kuusik lausus, et selle gaasitankla, täpsemalt küll gaasitankuri avamine on järjekordne pidu firma õuel. Ta rääkis, et teatavasti peetakse Eestimaa südameks Paidet, kuid kui tähelepanelikult kaarti vaadata, siis on just Puhu-Risti suuremate  teede ristumise paik keset Eestit.

Põltsamaa linnapea Jaan Aiaots ütles pidulikul avamisel omalt poolt, et tunneb rõõmu järjekordsest investeeringust, mis  piirkonda on tehtud. Ta avaldas arvamust, et kui sõidukijuht siin peatub ja tankida otsustab, siis põikab ta suure tõenäosusega ka linna sisse. Teatavasti läbib Tallinna-Tartu maantee linna territooriumi ja ka uus tankur jääb linna piiridesse.

Linnapea lisas, et nii olulise ristmiku juures paiknev tankla on ärilises mõttes väga hea koha peal.

Jaan Aiaots meenutas, et tema lapsepõlves asus Puhu-Ristis einelaud. Ühel talvepäeval kaotas aga suure lauakoormaga veok just seal juhitavuse ja sõitis otse einelauda sisse. Nii lõppes selle söögikoha elulugu ja tol ajal tundus, et selles kandis on igasugune aktiivsem tegevus lõppenud. Seda suurem on Aiaotsa sõnul praegu heameel ettevõtjate üle, kes selle koha enda jaoks on avastanud ja seal taas elu käima lükanud. Linnapea kinnitas, et sündmus väärib ajalukku jäädvustamist.

Kaasaegsed mäletavad, et teise maailmasõja ajal, kui igasugust kütust nappis, sõitsid autod puugaasiga.

Just selle ajastu meenutuseks kinkis Põltsamaa linnapea  Alexela esindajatele puidust klotsi, mis pärit tema koduaias murdunud õunapuust.

Gaas maksab vähem

Ain Kuusik lausus, et Puhu-Ristis avatav gaasitankla on nende firmal arvult üheksas. Varem on need paigaldatud Tartu Lõunakeskuse juurde, Elvasse, Põlvasse, Tallinna Lasnamäele ja Õismäele, Tallinna lähistele Laagrisse ja Jürisse ning ka Paldiskisse. Järgmisel aastal loodab ettevõte 20-25 gaasitanklaga kogu Eesti ära katta. Ain Kuusiku sõnul on tarbijale vaieldamatu eelis gaasi madalam hind, loodusele, riigile ja kogu ühiskonnale  aga puhtam keskkond.

Gaasi tarbib sõiduk küll kilomeetri kohta rohkem, kuid gaas on  bensiinist poole odavam. Paljudel uuematel autodel on gaasiseade juba tehase poolt paigaldatud. Tegelikult on gaasiseadmega sõidukil kaks kütusepaaki, sest auto käivitamiseks on tarvis ka bensiini.

Gaasimahuti suuruse valikul tuleb ühelt poolt lähtuda sõiduki võimalustest, teisalt sellest, kui pikki vahemaid selle masinaga tavapäraselt läbitakse. Näiteks põltsamaalane, kes käib sageli Tartus, kus on gaasitankla olemas, võib paigaldada autole 40- liitrise mahuti asemel 25-liitrise.

Pealegi lülitub gaasiseadmega auto, millel nagunii ka bensiinivaru olemas on, gaasi otsasaamise korral automaatselt ümber bensiini kasutamisele. Näiteks Hollandis ja Belgias on gaas juba väga levinud mootorikütus. Kui tänasel päeval moodustab gaasi tarbimine mootorikütuste kogutarbimisest 3-5 protsenti, siis Kuusiku hinnangul võiks see lähiaastatel kümneni või üle sellegi tõusta.

Ain Kuusiku sõnul ta poliitiliste otsuste eest vastutada ei saa ega oska täpselt öelda, kui suur on edaspidi gaasi hinnale lisanduv aktsiisimaks. Ent samas ta usub, et lähtuvalt gaasi tootmiskuludest ja keskkonnasõbralikkusest, peaks selle kütuse hind teistest oluliselt madalamaks jääma. Seda kinnitavad ka teiste Euroopa Liidu liikmesriikide kogemused, kus gaasi hind võrreldes teiste mootorikütustega on umbes poole odavam. Praegu maksab gaasiliiter Alexela tanklates 0,739 eurosenti. Puhu-Ristis asuva Alexela tankla töötajad Anneli Aasmaa ja Aivo Jans laususid, et gaasitankuri avamine nende töösse erilisi muudatusi kaasa ei too, küll aga tuleb kliente juurde.

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus