Eesti väljapanek Saksamaal peetud Euroopa suurimal toidumessil Grüne Woche oli kompaktne, rõhuti metsamarjadele ja loodusele, kõigele, mida saab loodusest. Pakuti Linnamäe lihatööstuse sooje põdravorstikesi, mida kohapeal praeti. Samuti sai osta kiluvõileiba, õlut ja erinevaid moose.
Põltsamaa sinep läheb alati kaubaks
Põltsamaa Felixilt oli väljas tuubisinep ja väikesed kõrrejoogid. Felixi turundusdirektori Marek Viiloli sõnul on nad Põltsamaa sinepit saatnud kõikidele Grüne Woche messidele, kus Eesti väljapanek on olnud.
E-piimal oli letis Lepasuitsu Eesti juust, mis samuti külalistele hästi maitses.
Jõgevamaa Koostöökoja toidu spetsialisti Ülle Juki hinnangul ootas parim praktiline pakend tõsisele messilkäijale Šveitsi boksis – pool kilo juustu koos korraliku vilditud materjalist kotiga maksis 15 eurot. Kotti sai panna kõik materjalid, see käib lukuga kinni. Seda saab kasutada arvutikotina. Šveitsil olid kaasas ka veinid, valikus olid nii viinamarjaveinid kui erinevate piirkondade puuviljaveinid, mis eestlasi tõsiselt üllatas.
Väga hea väljapanek oli Juki hinnangul Soomel ja Lätil. “Soome tähistab oma sajandat sünnipäeva ja nende ekspositsioon oligi suunatud riigi juubelile. Kokkuvõtvalt ‒ selge karge ja ilus. Kui võõras läheb boksi, siis ta tahab näha, mis firmad seal on, mida nad pakuvad, et kõik oleks arusaadav. Liiga palju firmasid väikesel pinnal läheb väga keeruliseks,” rääkis Jukk.
Tema sõnul käis Saksamaa hallides tõeline rahvapidu, seal oli nende rahvuslikud toidud, tantsijad, lauljad, pillimehed. Olid tekitatud kõrtsialad kus inimesed said istuda ja kõike pakutavat nautida.
Väga hästi pakkusid sakslased oma puu- ja köögivilju, pluss juustud, salaami, samuti oli messile toodud väga palju mett. Saksamaa oli Juki hinnangul hästi põllumajanduslik, samal ajal kui teised riigid püüdsid pakkuda küll neile iseloomulikku toitu, kuid pigem mõnel uudsel moel.
Ungari oli sel aastal messi partnermaa, “Ungari väljapanekud olid väga asjalikud, välja oli toodud läbilõige nii toidust kui ka jookidest.”
Eesti toidud ärikülastajate väljapanekul
Väga tore väljapanek oli ka Norral. Nemad tutvustasid end müüdava toidu kaudu. Messil olid degustatsioonid väikese tasu eest, pakuti väikesi suupisteid euro või paari eest ning oli võimalik ka toitu kaasa osta. Norrakatel oli väga palju ampse, kõik esindajad olid ühesugustes kampsunites.
Poolakad tegid kohapeal oma pelmeene ja pakkusid külalistele neid maitsta. Tšehhidel oli üsna palju astelpajutooteid. Ukrainal oli väga palju kohvikuid, mis pakkusid traditsioonilisi ukraina toite. Kõik messil kaasa löövad inimesed olid rahvarõivastes, palju oli muusikat ja üldse oli Ukraina väljapanek rõõmus ja värviküllane.
Väga põnev väljapanek oli Marokol, kohal oli Afganistan oma safrani ja vürtsidega, samuti Tai.
Mess oli tänavu Berliini messikeskuses avatud 20.-29. jaanuarini. Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja korraldatav pikkade traditsioonidega väljapanek aitab luua Eesti kui toidumaa positiivset kuvandit Saksamaal ja teistel välisturgudel ning tutvustada meie maaturismi võimalusi.
Tänavu olid messil esindatud 19 Eesti ettevõtte tooted. Grüne Woche messi raames oli ka spetsiaalselt ärikülastajatele suunatud väljapanek. Berliini messikeskuse Marshallhausis toimuval kaubandus- ja toitlustusettevõtete esindajatele suunatud esitlusalal tutvustati 11 riigi toodete hulgas ka seitsme Eesti toidutootja toodangut. Eriväljapanekul on esindatud kuivatatud põdraliha Wild Jerky, E-Piima lepasuitsujuust, kauavalminud Old Saare juust, Farmi kukeseenemaitseline toorjuust karulauguga, Moe 1886 maheviin, Aakre funktsionaalne mustika-vaarika moos ja Tartu Milli rukkikama.
HELVE LAASIK