Felixis kapsategu täies hoos

Põltsamaa Felixis käib praegu kapsategu, sest just siin  töödeldud kapsas on paljude eestimaalaste jõululaual väga olulisel kohal. Felixis pannakse purki 600 tonni kapsast ja purke saab kokku 600 000.


Põltsamaa Felixi toidutootjate kogemus näitab, et Eestis süüakse 60-70 protsenti praekapsast ära just jõulude ja aastavahetuse ajal. Ettevõtte turundusjuhi Marek Viiloli sõnul ostavad sel ajal praekapsast ka need, kes muul ajal seda ei söö.

Kui Felixis töödeldud kõrvitsast müüakse suur osa Soome ja Rootsi, siis kogu kapsas turustatakse Eestis. Vajalik kogus toorainet varutakse viielt Jõgeva-, Viljandi- ja Pärnumaal tegutsevalt kapsakasvatajalt. Kui kurgi- ja kõrvitsahooajal tuleb lisaks põhitöötajaskonnale võtta appi ka lisatööjõudu, siis kapsa töötlemisel saadakse hakkama oma jõududega.

Läheb Kesk-Euroopasse

Käesoleva aasta eripäraks on fakt, et Eestis kasvatatud kapsast müüakse ka Poola ja Kesk-Euroopa riikidesse, kus tänavuse erakordselt palava suve tõttu  saak kesiseks jäi. Felixis alustati kapsa töötlemist juba septembris, kohe pärast kurgihooaja lõppemist, ja sellega tegeldi umbes nädal aega. Seejärel läks käima kõrvitsahooaeg ja siis asuti taas kapsa kallale. Selleks kulus Felixis kogu novembrikuu ja sama töö on käsil praegugi.  Kapsaga tegeldakse veel uuel aastalgi, sest see köögivili on ju vajalik ka suppides. Uudistootena pakutakse Põltsamaa Felixis käesoleval aastal jõulukapsast pohlade ja rõõsa koorega, lisaks praekapsast porgandiga senisest suuremas purgis. Kaks aastat tagasi, aastal 2013 võitis Põltsamaa Felixi praekapsas porgandiga parima valmistoidu tiitli. Erinevalt traditsioonilisest praekapsast, on porgandiga praekapsas valmistatud Jõgevamaal Painküla tehases toodetud rapsiõliga. Toiduõli baasil valmistatud praekapsas sobib ka taimetoitlastele, samuti neile, kes eelistavad kergemat toitu. Praekapsast porgandiga saab osta nii 530grammises kui ka 820grammises purgis. Enamik praekapsast turustatakse siiski suuremates purkides.

Eelistavad kodumaist toitu

Viimased aastad on tõestanud, et kapsas on meil jätkuvalt väga oluline köögivili. Nii, nagu kõrvitsat, on sedagi hakatud järjest rohkem tarbima aastaringselt.  Alates möödunud aastast saadetakse kogu Põltsamaa Felixis valmistatud praekapsas turule Põltsamaa kaubamärgi all. Marek Viiloli sõnul tähendab kaubamärk ostjatele sisuliselt kvaliteedimärki. Uuringud tõestavad, et 90 protsenti eestlastest eelistab ostes kohalikku toitu ja peab tähtsaks kohalikke kaubamärke. Felixi kaubamärk on väga tuntud ja tarbija poolt hästi vastu võetud ka natuke erilises piirkonnas Ida-Virumaal. Seal on samuti hakatud praekapsast üha rohkem ostma. Samuti on seal järjest populaarsem kõrvitsasalat. Marek Viilol tõi näiteks, et kui Venemaal kõrvitsasalatit ei tunta, siis Ida-Virumaal müüakse seda juba aastakümneid.

Enamik Felixis töödeldud kapsast turustatakse Tallinnas. Pealinnas ja selle lähiümbruses elab ligi pool Eesti elanikkonnast ja samas on seal ka ostujõud suurem.

Maapiirkondades  kasvatatakse ja hapendatakse kapsast ka kodus. Marek Viilol on aga rehkendanud, et eriti odavam see ei tule. Loomulikult on plussiks isetegemise rõõm ja positiivne emotsioon, mida raha eest osta ei saa.

TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus