Pajusi vallas tegutsev osaühing Eltor püüab vaatamata hiljuti kaotatud maakonnaliinidele, mis kindlustasid firmale alalise töö ja sissetuleku, uue olukorraga kohaneda ning otsib uut nišši tegutsemiseks.
Möödunud aastal kuulutati Jõgeva maakonnaliinidele välja riigihange, kus Eltor jäi Põltsamaa piirkonna seitsme hankel osalenud pakkuja hulgas kolmandaks. Seetõttu koondati 1. märtsi seisuga ettevõttest kaheksa töötajat ja 11. aprillist veel neli töötajat.
Juhuveod ja elektritööd
Kolm bussijuhti leidis tööd hankne võitnud Atko Grupis. Eltori juhataja Leo Tõnsoni sõnul on tal selle üle siiralt hea meel, et mehed endale uue töö leidsid. Endistele pikaajalistele kolleegidele on väga raske koondamisteadet anda. Kokku koondati Eltoris 23 inimesest 12. Leo Tõnsoni sõnul otsib Eltor kujunenud olukorras uut nišši tegutsemiseks. Praegu on firmas põhirõhk juhuvedudel ning elektritöödel.
Firmale kuuluvatest bussidest on 15 müüki pandud. Juhataja sõnul plaanivad nad firmale alles jätta kümmekond bussi. Eltori bussid on 12 aasta vältel teenindanud Tallinnas kruiisilaevade reisijaid. Mais sõidab viis Eltori bussi taas suveperioodiks Tallinna turiste sõidutama, teised bussid jäävad teenindama juhuvedusid, sealhulgas laste ekskursioone.
Edasi liigutakse sammhaaval
Firmajuht lausus, et uue olukorraga kohanemiseks üleöö muutusi teha ei saa, vaid edasi tuleb liikuda sammhaaval. Firmas on alles ka kaks elektritöödega tegelevat meest. Leo Tõnson on hariduselt elektriinsener ja tunneb seda valdkonda hästi ning usub, et leiab kahele elektrikule piisavalt tööd. Ka
mõned veomasinad on firmal olemas ja neile üritab juhataja rohkem rakendust leida. Varem on Eltori masinad isegi Euroopa teedel sõitnud. Samas nõuaks suurele Euroopa transporditurule tagasiminek põhjalikku eeltööd. Kohalikke vedusid on väikeste vaheaegadega kogu aeg tehtud. Möödunud sügisel oldi põllumeestel abiks teravilja vedamisel. Keeruline on masinatele alalist tööd leida. Kõige vaiksem aeg nii reisijate kui transportvedude osas on talv. Seetõttu ongi suvel väga olulisel kohal kruiisituristide teenindamine, kus jätkub tegevust septembri keskpaigani. Tõnson usub, et küllap saabub aja jooksul ka Eltorile soodne lahendus.
Eltori juhataja Leo Tõnsoni sõnul tekkis firma kolhooside-sovhooside reformimise ajal 1. aprillil 1993. Algselt tegeldi transpordi- ja kommunaalteenuste osutamisega, sealhulgas katlamajaga, santehniste töödega, elektrimüügiga ja elektritöödega, samuti pakuti töökojateenust. Transporditeenuste hulgas oli põhirõhk kallur- ja kaubaveol, mis hiljem kasvas üle reisijateveoks. Firma ostis Pajusi kolhoosilt osakute eest välja nii vajalikud hooned kui ka tehnika, sealhulgas kolhoosi bussid. Jõgevale asutati tollel ajal bussikeskus, millele Eltor reisijateveoga alltöövõttu tegi ja Põltsamaa piirkonnas maakonnaliine teenindama hakkas. Asutati ka oma kauplus. Firma töökojakompleksi ehitati välja saun ja baar. Leo Tõnsoni sõnul oli tollel ajal inimeste huvi sauna vastu suur, kui see aga valmis sai, oli tegelikke saunaskäijaid üsna vähe. Baar ja kauplus tegutsesid siiski kümmekond aastat. Hiljem eraldus katlamaja Eltorist ning soojamajandusega tegelemiseks asutati iseseisev firma. Eltor tegeles edasi töökojakompleksi, autovedude, bussitranspordi, elektritööde ning vee- ja kanalisatsiooniteenuse osutamisega. Busse hangiti pidevalt juurde ning praegu on neid firmal 25. Kui Eltor loodi, oli firmas tööl 60 inimest. Pärast katlamajanduse eraldumist ja ümberkorraldamist langes töötajate arv alla 30. Alates 29. aprillist 2009 eraldus firmast ka vee- ja kanalisatsiooniteenuse osutamine, siis jäi firmasse 25 töötajat.
TOOMAS REINPÕLD