15. veebruaril võttis Euroopa Parlament vastu raporti, millega kehtestatakse bussireisijate õigused Euroopa Liidus, mis oli viimane transpordiliik, kus veel üldised reisijate õigused ei kehtinud.
Uute reeglite kohaselt, mis jõustuvad 2013. aastal, on bussifirmadel ja bussijaamadel kohustus anda informatsiooni enne reisi ja reisi ajal, mis puudutab reisi marsruuti, hinda ja reisijate õigusi. Samuti on tagatud puudega või piiratud liikumisvõimega isikute õigus saada informatsiooni ja abi nii, et neil oleksid võrdsed võimalused bussitransporti kasutada. Eeltoodud reeglid hakkavad kehtima kõikidel regulaarliinidel, sõltumata reisi pikkusest. On tervitatav, et nii kehtestatakse võrdsed reeglid kõigile üle Euroopa Liidu.
Võrdsed tingimused
See muidugi ei tähenda, et kõik bussijaamad tuleb ümber ehitada ning kõik bussid välja vahetada. Pigem annab see määrus bussifirmadele ja bussijaamade haldajatele märku, et edaspidi uusi busse soetades või bussijaamu ehitades-renoveerides tuleb arvestada puuetega ja piiratud liikumisvõimega inimestega.
Uute reeglitega kehtestati ka hüvitised bussireisi tühistamise, hilinemise või ärajäämise kohta ja pagasi kahjustamise või kaotsimineku korral ning bussifirmade ja bussijaamade vastutus ja kohustused sellistel juhtudel. Kuid need reeglid hakkavad kehtima ainult bussiliinidel, mille pikkus on
Eestis ületavad
Eestis vahemaad lühemad
Eelpool loetletud reeglites lepiti lepitusmenetluse käigus kokku 2010. aasta 30. novembril. Euroopa Parlament nõudis esialgu, et kõik õigused hakkaksid kehtima liinidel, mille pikkus ületab
Samas on kummastav, et valitsus ei soovi tagada Eesti bussireisijate õigusi ning seisab parema meelega bussifirmade suuremate kasumite eest. Ehkki, nagu eelnevalt selgitasin, jätab
Looduskatastroofi ajal bussid ei sõida
Antud määruse puhul on oluline veel see, et kehtestatud norm
Märkimisväärne on veel asjaolu, et bussireisijate õigusi käsitletav määrus on ainuke määrus transpordiliikide puhul, kuhu on sisse kirjutatud force majeure ehk vääramatu jõu klausel, mis annab bussifirmadele suuremad võimalused reiside ärajäämist põhjendada. On arusaadav, et kui on tegemist suure looduskatastroofiga, siis bussid ei sõida. Ent samas, kui võrrelda lennuliiklusega, siis nii Islandi tuhapilve kui ka jõulude ajal rohke lume pärast ära jäänud reise pidid lennufirmad kompenseerima või muul moel hüvitama.
Toetan igati bussireisijate õiguste kehtestamist ning nende järgimist, ent kahjuks ei saanud ma antud raportit parlamendihääletusel toetada, kuna see ei kata kõiki ELi liikmesmaid. See jätab reeglite alt välja palju bussiliine ning selle jõustamiseks on sätestatud ebanormaalselt pikk periood — kuni kaheksa aastat.
i
VILJA SAVISAAR-TOOMAST, Euroopa Parlamendi liige, Keskerakond