Alates homsest on bussisõit maakonnaliinidel tasuta

Palju vaidlusi tekitanud tasuta bussisõidu teema on lõpuks lahenenud ja alates pühapäevast, 1. juulist saab maakonnaliinidel bussiga tasuta sõita. MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskus on vajalike ette valmistustega õigeaegselt valmis saanud.


MTÜ Jõgevamaa Ühistranspordikeskus juhatuse liikme Heldur Lääne sõnul kehtestati tasuta ühistransporditeenus keskuse üldkoosoleku otsusega. „Maakonnasisestel bussiliinidel saavad tasuta sõita kõik reisijad. Bussi sisenedes tuleb sõit registreerida kaardiga või küsida bussijuhilt tasuta pilet. Me jätsime alles ka paberpiletiga sõitmise võimaluse, sest kui n-ö metsaküla elanik kusagilt peale tuleb ja tal kaarti ei ole, ei saa me teada ju bussist maha jätta.

Kaardi tasuta sõitmiseks saab kahe euro eest osta ka bussijuhi käest. Võib osta ka meie käest ühistranspordikeskusest, aga ega meil juulis eriti vastuvõtuaegu ei ole. Need, kellel on juba eelnevalt olemas bussitranspordi ühiskaart, ei pea uut kaarti ostma, see kehtib ka tasuta maakonnaliinidel.

Hea oleks sihtkohast teada anda

Riik ei ole täpselt reguleerinud, kas bussi sisenev reisija peaks bussijuhile ütlema, kuhu ta sõita soovib, või mitte. ATKO bussifirma loodab, et inimene oma sihtkohast teada annab. „Meile on see väga oluline, kui me saame liinide kasutamise kohta võimalikult täpsed andmed. Bussidele, millega tasuta sõita saab, paigaldatakse erimärgistus. Et Jõgevamaa  naabermaakonnad  Viljandimaa, Järvamaa, Tartumaa ja Ida-Virumaa on valinud sama tee, siis on ka nende maakondade liinid, mis ületavad maakonna piire meie poole, tasuta, samuti vastupidi. Erand on Lääne-Virumaa, aga nendega meie liinid ei kattu. Vastavale käskkirjale kirjutas alla maanteeameti peadirektor ja meie peame selle järgi tegutsema. Raha tasuta bussisõidu võimaldamiseks kantakse meile üle ilmselt juulikuu alguses,“ rääkis ühistranspordikeskuse juht, lisades, et maanteeameti määratud piletihind kehtib kuni  käesoleva aasta 31. detsembrini. Kui järgnevatel aastatel eraldatakse riigieelarvest piletitulu asendamiseks vahendeid, siis on bussisõit tasuta ka edaspidi. Jutuajamistes on selgunud, et ilmselt hakatakse dotatsiooni tasuta sõitmiseks eraldama aastaste tsüklitena.

Liine tuleb tihendada ja graafikuid muuta

Heldur Lääne sõnul on lisaraha vaja ka liinivõrgu tihendamiseks, kuid see on eraldi teema. Kindlasti tuleb sõidugraafikuid haldusreformist tulenevalt muuta. Enamasti puudutavad need muudatused Avinurme ja Lohusuu piirkonda, mis tuleb nüüd ühistranspordi korraldust silmas pidades Jõgeva maakonda integreerida. Heldur Lääne avaldas lootust, et sügiseks saab nende kahe piirkonna bussiühenduse normaalselt toimima. Tema sõnul tuleb nüüd hoolega jälgida, kus sõitjate arv kasvab, kui sõit tasuta on. Eeldatavasti võib sõitjate arv kasvada linnade ja n-ö magalate vahel – Jõgeva piirkonnas Jõgeva ja Siimusti vahel ning Põltsamaa piirkonnas Põltsamaa ja Adavere vahel. Kui nii juhtub, siis tuleb nendele liinidele suuremad bussid leida või lisaliine luua. „Ma ei usu, et inimesed lusti pärast sõitma hakkavad, kui see tasuta on. Meie liinivõrk ongi hetkel seda nägu, nagu on meie inimeste vajadused. Igaks juhuks liine juurde ei teki ja täituvust jälgitakse seda hoolikamalt. Oleme sellel aastal ka mitmeid liine käigust ära jätnud, aga juurde pannud oleme neid oluliselt rohkem. Jutt saab esmajärjekorras olla sellest, et olemasolevad liinid saavad tänu tasuta sõidule suurema koormuse. Oleme tähele pannud, et tõmbekeskustel on oma tähendus, näiteks Mustveest sõidavad inimesed kuni Tormani ja alates Vaiatust kuni Jõgevani. Mustvee-Jõgeva transiit üldiselt ei toimi, kuid Jõgeva ja Põltsamaa vahel on seda märgata. Tegeleme ka haldusreformi järel tekkinud liinivajadustega, aga see on tasuta bussisõidust eraldi käsitletav teema. Palun neil vahet teha, sest kui on käsil suured muutused, siis on targem lahendada probleeme ükshaaval, mitte neid ühte potti panna. Üleminek tasuta bussisõidule on kahtlemata põnev muutus ja eks aasta lõpuks oleme selles osas oluliselt targemad kui praegu,“  rääkis Heldur Lääne.

JAAN LUKAS, TOOMAS REINPÕLD

blog comments powered by Disqus