Alanud on pimedaim aastaaeg

Tänavu 10. oktoobril, kella 14:20 paiku juhtus liiklusõnnetus Jõgevamaal, Kasepää vallas, Kasepää külas, Aovere-Kallaste-Omedu maantee 55. kilomeetril, kus talutee juures peatunud koolibussist väljus 12aastane poiss, kes asus bussi eest ületama sõiduteed ning sai löögi vastassuunast lähenenud sõidukilt Volkswagen Kasten, mida juhtis 56aastane mees. Jalakäija toimetati Tartu ülikooli kliinikumi.

Samal päeval, kella 16:34 paiku juhtus traagiline liiklusõnnetus Tartumaal, Tartu vallas, Era külas, Tartu-Jõgeva-Aravete maantee 9. kilomeetril, kus jalgrattaga sõitnud 9aastane tüdruk pööras ootamatult ette tagant lähenenud sõidukile Volkswagen Multivan, mida juhtis 67aastane mees. Jalgrattur hukkus sündmuskohal.

Päevad muutuvad järk-järgult lühemaks, ilmad vihmasemaks ja külmemaks ning teed seetõttu libedamaks ning teineteise märkamine liikluses raskemaks.

Kui me liikluses kiirustame, teeme paratamatult vigu, mis võivad maksta elu. Seega varume kõik hommikuti aega, et jõuda tööle, kooli, lasteaeda. Nii ei muutu jalg gaasipedaalil raskeks ja ootamatuste korral jõuame õigeaegselt pidurdada. Samuti ei karda siis laps tundi hilineda ja saab koolitee rahulikult ja tähelepanelikult läbida.

Sõiduteed ületame võimalusel alati ülekäigurajal. Enne sõiduteele astumist peatume ja veendume, et lähenevad autod jäävad seisma. Alles seejärel saame sõidutee ületada.

Jõgevamaal on paraku aga palju koole kohtades, kus sõidutee ületamiseks ei ole abistavat ülekäigurada. Seetõttu peame maanteel nägema sõiduteed mõlemas suunas hästi ja ületame tee alles siis, kui autosid ei tule. Kuna kurvi taha me ei näe, ei ole hea enne kurvi sõiduteed ületada. Sõiduteed ületame rahulikult kõndides, et vältida kukkumist.

Kui laps käib koolis bussiga, juhime tähelepanu sellele, et laps ei ületaks sõiduteed ei bussi eest ega tagant. Õige on oodata, kuni buss lahkub peatusest ja sõidutee on meie jaoks jälle täies ulatuses nähtav. Lapsele tuleb seletada, et teised sõidukijuhid ei näe, kui ta näiteks bussi tagant teele hüppab ja ei jõua pidurdada ning tekib kokkupõrge.

Sõidutee ületamine jalgrattaga on samuti ohutum, kui jalgratta pealt ülekäiguraja juures maha tulla ja see ratast käe kõrval lükates kõndides läbida. Eriti oluline on see laste puhul, sest kui nende tähelepanu koondub rattaga sõitmisele, ei saa me kindlad olla, et nad panevad tähele lähenevat sõidukit.

Sõiduteel võib üksi jalgrattaga sõita vähemalt 10aastane laps, kui tal on jalgratturi juhiluba. Noorematega võiksid vanemad koos rattasõitu harjutada. Kuni 16aastane jalgrattur peab sõidu ajal kandma jalgrattakiivrit ja kuigi vanematelt kiivri kandmist ei nõuta, on siinkohal tähtis head siiski eeskuju näidata. Ratas on korras siis, kui selle pidurid töötavad hästi ja ratas on varustatud helkurite ning rattakellaga.

Liikluses on väga tähtis kuulata. Lapsele saab õpetada, et me võime sõiduki lähenemist peaaegu alati enne kuulda, kui näha ning saame ohtu ennetada. Kahjuks näen iga päev jalakäijaid ja rattureid, kellel on kõrvaklapid peas. See on äärmiselt ohtlik, sest me ei kuule, mis meie ümber toimub, meie mõtted on mujal ja seega ei saa me reageerida ohuolukorrale ning teeme ka ise liigeldes vigu.

Last aitab kooliteel kaitsta helkur ja võimalusel heledad või erksavärvilised riided. Helkureid ei saa kunagi olla liiga palju. Iga jope küljes võiks rippuda vähemalt üks helkur, täiskasvanud inimese põlve kõrgusel. Autojuht märkab heledates riietes inimest kaks korda paremini kui tumedas riides inimest ning hea helkur on nähtav isegi kuni 150 m kaugusele.

On lubamatu, kui autoga sõites ei kasutata turvavarustust või on lapsevanem ise küll turvavööga kinnitatud, aga laps istub esi- või tagaistmel lahtiselt. See tähendab, et lapsevanem hoolib endast, aga lapsest mitte. Me võime ise väga korralikult sõita, kuid me ei tea kunagi, kes meile vastu sõidavad. Kas teadsite, et otsekokkupõrke korral linnakiirusel (50 km/h) lendab turvavarustusega kinnitamata laps vastu seljatuge või esiklaasi nii suure jõuga nagu viiendalt korruselt vastu maad kukkudes?

Sõidukijuhid peaksid vihmase ilmaga olema eriti ettevaatlikud, sest vihmasajus juhtub kuni 35 protsenti rohkem liiklusõnnetusi kui kuiva ilmaga. Pidage kinni kiiruspiirangutest ja arvestage, et vihmaga on mootorsõiduki pidurdusteekond tunduvalt pikem ning võib tekkida vesiliug.

Oleme liikluses siis teiste liiklejate suhtes tähelepanelikud, aga eriti tähelepanelikud laste suhtes koolide, bussipeatuste ja parklate juures. Oleme liiklusreeglite täitmisel ise eeskujuks – nii täidavad neid lapsedki.

Turvalist liiklemist.

STEFANI KORMAN, Jõgeva noorsoopolitseinik

blog comments powered by Disqus