Alam-Pedja mäng ootab huvilisi

 

Millal saavad Alam-Pedja looduskaitsealal elavad inimesed paadiga koduõues ringi sõita?

Kui te õiget vastust ei teadnud, siis jääte Kirna looduskeskuse õppeklassi Alam-Pedja põrandamängus lihtsalt korra vahele, et õppida.

Põrandamäng käib mängu „Reis ümber maailma” põhimõttel ja reisitakse ümber Alam-Pedja looduskaitseala. Mängul on neli erinevat kodupesa – jõed, luhad, sood ja metsad. Niiviisi on põrandamäng seotud ka õppeklassis  näha oleva ekspositsiooniga.

Mäng koosneb neljast osast

Kuidas mänge siduda, on igaühe oma vaba fantaasia. Võib teha rabaringi ja siis minna jõgedele või alustada kohe n-ö suurt ringi. Mäng algab siis, kui osaleja on täringul veeretanud number kuue. Kui mängijad otsustavad teha ringi ümber Alam-Pedja, siis segatakse kaardipakk ära ja kõik neli teemat on koos. Kui mängitakse üht väiksemat ringi, võetakse vastava teema kaardid ja segatakse. Kes mängijatest küsimärgile satub, võtab kaardipakist esimese kaardi ja peab vastama seal kirjas olevale küsimusele. Kui mängija teab õiget vastust, saab uuesti täringut veeretada ja edasi minna. “Teadmised on väärtus ja viivad edasi,” ütles keskkonnaameti loodushariduse spetsialist Riin Vare.

Esialgu oli tema sõnul plaanis koostada vaipmäng, kuid niisugust materjali on väga raske hooldada. Sellepärast otsustas ta lõpuks õhukese korgi kasuks.   Mängu kujundas ja tegi valmis Ain Tavita, kes on kogu Kirna õppeklassi kujunduse autor. 

Korraga saab mängida 32 last

Mäng on mõeldud lastele ja noortele alates lasteaia vanemast rühmast kuni keskkoolini, kuid see sobib ka täiskasvanutele. Päris väikeste mängijate puhul tuleb mõned raskemad küsimused Riin Vare sõnul lihtsalt välja korjata.

Ka on võimalik mängida näiteks ainult rabamängu, korjates ülejäänud tükid kokku. Veel saab sel moel õpetada mängu kokkupanekut ehk  saada selgeks, milline on Alam-Pedja kaitseala kuju. Mängu peal on pildid Pedja kaitsealal enam levinud taime- ja loomaliikidega.

Küsimusi aitasid Riin Varel koostada tema kolleegid Keskkonnaameti Jõgeva-Tartu regiooni looduskaitseosakonnast.

Korraga saab mängida 32 last. Kodukord näeb ette, et õppeklassis jalanõudega ei viibita, vaid ollakse sokkides. Mängijate mugavusele mõeldes on põrandal istumiseks  mängu juures 30 patja. Põrandamängu on lihtne hooldada – lapiga pealt puhtaks ja võivad tulla järgmised.

Päris väikestele lasteaialastele on  olemas puidust kolmnurgad, millest loomapilte kokku panna saab. Teisel ja kolmandal kooliastmel on võimalik viia kokku õige leht ja puu ning looma jälg ja pilt.

Veel sai õppeklass endale ka Remek Meele tehtud õppefilmid seitsmest Alam-Pedja enam levinud linnu- ja loomaliigist. Need on händkakk, teder, rohukonn, kobras, laanerähn, rohunepp ja kõrkja-roolind.

Kirna õppeklassi korrastamise teine etapp läks maksma 450 779 krooni. Saadi riputussüsteem, aknakatted, põrandamäng, ekraan ja õppeprogramm ning fotosein ning uuendati lagi. Projekti toetas Keskkonnainvesteeringute Keskus (KIK).

i

HELVE LAASIK

blog comments powered by Disqus