Def Räädu on teerajajaks paljudele uutele suundadele eesti muusikas

Oli aasta 1999, kui kaks Rakverest pärit noormeest, Remi Prual aka Gee ja Arian Levin aka Pozz, hakkasid koos stuudios koostööd tegema. 24. veebruari varahommikul saigi Vabaduse väljaku äärses stuudios valmis esimene lugu, mida stuudiost koju minnes oli hea vabariigi aastapäevaks valmistuvate sõjaväelaste manöövrite visuaalsele pildile taustaks ümiseda.

Selleks oli sotsiaal-kriitiline lugu «People With No Money» mis rääkis sellest, kuidas rahajõmme ei huvita, et vaesed ei saa endale midagi lubada.

Järgneva paari kuu jooksul valmistati lugusid koos MC-de J.O.C., Dice Rudy ja Stupid F-ga. Need kõik ilmusid juunis 1999 Rakvere kaasaegset elektroonilist muusikat sisaldaval kogumikul Higha Collection 2. Def Räädu nimeline rühmitus oli jõuliselt sisenenud Eesti muusikaparnassile.

Hip-hop kultuur pole vägivaldne

Tegelikult tunti üksteist juba palju varem. Nimelt ollakse pärit Rakverest, kus hip-hop kultuur saavutas populaarsuse juba 1990ndate alguses. Sel ajal oli eestvedajaks D-Gäni nimeline rühmitus, kellega koos ka noored J.O.C. ja Gee paar korda lavalaudadel üles astusid.

Brutaalsuse ja vägivalla suhtes poistel mingeid probleeme ei olnud, meenuvad ehk vanemate muretsemised nende arvates «liiga palju» pidutseva järelkasvu pärast. Bändi liidri Remi Pruali sõnade järgi ei olegi hip-hop kultuur Eestis vägivaldne, see on pigem aktiivsele noorele sobiv stiil, mis võimaldab tal ennast vabalt tunda ja areneda, ka välja elada. Eks ole sedagi ju vaja.

Def Räädu roll kultuuri arendajana Rakveres on seisnenud peamiselt uue ja nüüdisaegse muusika tegemises ja mitmete heade ürituste korraldamises. Alternatiivkultuur kui mõiste on Remi hinnangul aegunud.

«Täna pole alternatiivkultuuri, kuna seda niinimetatud «alternatiivkultuuri» kasutab juba väga palju inimesi. On küll olemas niinimetatud «rahvuslik sült», mida raadiotes mängitakse ja mida suurem osa rahvast (võib-olla olude sunnil) kuulab, kuid kui võtta arvesse, et enamus meie rahva intelligentsist kuulab just seda «alternatiivkultuuri» kuulavat muusikat, siis kumb neist tegelikult see «alternatiiv» on. Ühesõnaga, tänapäeva Eestis on olemas erinevad maitsed ja võimalus valida.

Rahulolu kaalub igasuguse raha üle

Def Räädu on olnud teerajajaks paljudele uutele suundadele tänapäeva eesti muusikas: esimene eestikeelne house-lugu («Limiitideta Action Mõmmi Baaris»), esimene 2step/uk garage stiilis lugu («On The Mic»), esimesed reggae/Dancehall stiilis lood («Defiance», «Love Song»).

Nüüd ollakse väljunud ka riigipiiridest, nimelt sündis koostöös New Yorgi produtsendi ja DJ Antonio OcasioŽga lugu «Eesti», mida võib lisaks Eesti ja USA DJŽde miksidele leida ka Kanada; Jaapani; Prantsusmaa; Saksamaa; Soome kui ka Itaalia DJ`de playlistidest.

Oma positiivse hinnangu on andnud ka sellised «klubigurud» nagu Little Louie Vega (Masters At Work), Francois Kevorkian («BodyŽnŽSoul NYC) ja Dimitri From Paris.

Ka Jõgevamaal on päris palju noori, kes vaikselt riime kirjutavad ja muusikataustade kallal kätt harjutavad. Neile on Remil varuks ka soovitus – rikkaks sellega küll ei saa, kuid rahulolu heast isetehtud muusikast on selline, mis kaalub igasuguse raha üle!

HEIGO TEDER

blog comments powered by Disqus