Põltsamaa noormees Sten Oja on rallikrossimaailmas endale sel hooajal juba üsna palju saavutanud, võites kodused meistrivõistlused ning ka Põhja-Euroopa
Tänavune rallikrossihooaeg algas veebruaris. Mis eesmärgid Sa hooaja algul enesele seadsid?
No loomulikult soovisin Eestis meistriks tulla, alla selle ei tasu mõeldagi. Kui vähemaga leppida, siis oled juba ette kaotanud.
Millal otsustasid NEZ sarjas sõitma hakata?
Esimene NEZ sarja võistlus oli koos Eesti meistrivõistlustega maikuus Laitses. Siis mõtlesin seal mõlemas sarjas osaleda. Kuna Laitses läks mul NEZ sarja võistlustel hästi, siis otsustasin järgmistel NEZ etappidel sõita. Leedus sain teise koha ja Riias esimese koha.
See NEZ sarjas viimastel etappidel osalemine oli veel viimase hetkeni päris lahtine, sest kuuldavasti sai Su masin LaitseRallyPark-i viimasel etapil päris kõvasti kannatada. Mis täpsemalt juhtus?
Tegelikult sai masin üsna kõvasti kannatada juba enne Laitse etappi. Mind paluti Läti rallikrossi meistrivõistlustele sõitma ja seal läks ühel mehel täpselt enne mind auto käest ära. Mul enam reageerimisaega ei jäänud ja meie masinad põrkasid kokku. Minu autol sai radiaator kannatada ja mootor kippus seetõttu üle kuumenema. See omakorda lõhkus ära plokikaane tihendi. 11. septembri Laitse etapi esimestes eelsõitudes masin veel töötas. Siis mingi hetk lõi jälle plokikaane tihendi ära. Selle saime küll korda, aga see katkine tihend oli juba muid hädasid põhjustanud. Enne NEZ eelviimasele etapile sõitmist püüdsime masina võimalikult hästi korda saada. Eelviimasel etapil Norras selgus siiski, et neljast silindrist töötab vaid kolm. Sellises seisukorras oleva mootoriga sõitsin Norras neljandale kohale. Pärast Norra etappi lendas mu onu koos auto plokikaanega Eestisse. Käis tehnikute juures seda remontimas, kuid päris korda seda ei saadudki.
Läksite vaid pooleldi korras masinaga NEZ sarja viimasele võistlusele Taani…
Meil oli kindel plaan Taani kohale minna, ükskõik, mis seisukorras see auto ka parasjagu oleks olnud. Meil oli juba niivõrd palju raha investeeritud ja nii kaugele tuldud, et minekuplaan oli sada protsenti kindel. Isegi kui auto poleks sõitnud, oleksime läinud võistlusi jälgima.
Kuid siiski saite auto Taanis liikuma?
Enne võistlusi lõpphäälestust tehes selgus siiski, et auto ei käi päris nii, nagu tarvis. Õlisurve oli vale ja siis saimegi aru, et saaled on ära. Kui mootori lahti võtsime, siis nägime, et üks keps oli kõver. Siis otsustasime pärast igat sõitu kõik saaled välja vahetada.
Mitu komplekti neid teil seal siis kulus?
No põhimõtteliselt kulus neid Taani etapil kaks komplekti. Lõpuks olid meil saaled otsas ja mu isa Lauri Oja ja teine mehhaanik Oleg Ragilo, kes on muide olnud omal ajal ka Kristina Šmiguni määrdemeister, leiutasid masinale juba plekkpurkidest osi. Teada oli, et ega need ei kesta, aga mul oli vaja lihtsalt B-finaalis ära startida, saada oma punktid kätte ja loota sellele, et vastane (leedukas Vainius Zulys – toim.) ei tõuseks A-finaalis kuuendast kohast kõrgemale.
Seekord oli õnn Eesti meeste õuel, leedukas oli B-finaalis kolmas ja sellega Sina Põhja-Euroopa meister. Kas Sa tead, mis Zulysel üldse juhtus?
Kui kuulsin, et leedukas oli B-finaali kolmas, siis tõstsin juba käed taeva poole. Seal oli üldse minul vist kõige rohkem õnne. Nende masinad, kes B-finaalis olid esimesel ja teisel kohal, jäid ka pärast A-finaali starti seisma. Ma praegugi ei tea, milles asi oli, sel momendil ma ei vaevunud süvenema ka.
Praeguseks on rallikrossihooaeg lõppenud, kaks meistritiitlit on taskus. Kas nüüd viskad jalad seinale ja keskendud kooli lõpetamisele?
Kool saab selle aastaga läbi küll. Praegu on veel üsna palju asju tarvis järele vastata. Norra ja Taani etappide pärast jäi koolis pikka aega käimata. Kui kooli tulin, pidin hakkama kohe kontrolltöid tegema. Ma ise ei teadnudki, mille peale. Õnneks midagi väga keerulist ei olnud, sain oma “kolmed“ ja “neljad“ kätte.
On Sul ka edasiõppimise plaanid paigas?
Plaan on minna Tallinna Tehnikaülikooli või Tehnikakõrgkooli mehhatroonika või masinaehituse erialale. Selleks on tarvis teha kevadel riigieksamid.
Kuidas valmistud uueks rallikossihooajaks?
Masina kallal on tarvis palju tööd teha. Võtame auto päris algosadeks lahti ja vaatame üle. Talvel on tarvis veel trenni teha, jõusaalis oma füüsilist vormi parandada. Lisaks sellele mängin võrkpalli, jalgpalli ja lauatennist. Ma valdan pea kõiki pallimänge päris hästi. Kui ma ei tegeleks rallikrossiga, siis mängiksin tõenäoliselt Eestis tipptasemel ehk jalgpalli või võrkpalli. Talvel lihvin autosõiduoskusi jäärajal sõitmisega.
Kui nüüd järgmisest rallikrossihooajast rääkida, siis kuuldavasti plaanid Sa üle minna division-1 klassi võistlema. Vastab see tõele?
See jutt on nüüd küll pelgalt oletuslik. Ma olen mõelnud division-1 klassis võistlemisest, kuid midagi kindlat praegu pole. See kõik nõuab palju raha. Korralik division-1 klassi masin maksab kolm miljonit krooni.
Kuid siiski pole Sinu võistlemine division-1 klassis välistatud?
Ei, seda mitte. Kõik on raha taga kinni. Kui selleks rahalisi võimalusi jätkub, siis võistlen division-klassis, kui ei, siis jätkan Eestis ERC 2000 sarjas.
NEZ sarjas oled meistritiitli kätte saanud ja Eestis samuti. Mis on Sinu järgmine väljakutse?
Järgmisel aastal proovin Soomes häid tulemusi näidata. Seal on muidugi palju kiiremad masinad kui minul, kuid aeglasematel radadel olen suutnud seal päris häid aegu saavutada.
Loodad ka sealt meistritiitlit?
Selleks, et Soomes meistriks tulla, on jällegi tarvis raha. Praegustes tingimustes on see suhteliselt võimatu.
Mujal maailmas tunnustatakse autorallit rohkem kui rallikrossi. Kas Sa pole soovinud rallikrossi autoralli vastu vahetada?
Tegelikult mitte. Minu meelest on rallikross põnevam. Autorallis võisteldakse kellaga, rallikrossis mees mehega. Rallikross on vaatemängulisem ja pakub rohkem pinget.
Kas oled mõelnud, millised tiitlid soovid kindlasti elu jooksul koju tuua?
Tegelikult on mul plaan tulevikus pärast kõrgkooli lõpetamist minna USA-sse. Mul elab tädi seal, olen tal ka mõned korrad külas käinud. Seal on rallikross veel päris lapsekingades, kuid hiljuti alustati seal ka üleriigilise rallikrossisarjaga.
Seega proovid tulevikus USAs endale nime teha?
Jah, miks ka mitte. See on iseenesest hea väljakutse.
Sten Oja CV
Sündinud 28.08.1991 Põltsamaal
Haridustee: 1998-2000 Põltsamaa Ühisgümnaasium
2000-2007 Võru Kesklinna Gümnaasium
2007.-….Põltsamaa Ametikooli autotehniku eriala
Rallikrossimeeskonnad: Yellow Racing Team
SMR Motosport
Team
Tiitlid: 2006. aastal Eesti noorteklassi meister rallikrossis
2010. aastal Eesti meister rallikrossi ERC 2000 sarjas
2010. aastal NEZ (Northen European Zone) sarja meister ERC 1600 klassis
i
EILI KOITLA