Tänavu kümneaastaseks saanud osaühing Lingalaid Tabivere vallas, Maarja-Magdaleenas on oma tegevusaja vältel valmistanud kümme erinevat paadimudelit. Paate turustatakse Eestis, Euroopa Liidu riikides ja mujal. Klientideks on nii harrastuspaadisõitjad kui ka kutselised kalurid.
Osaühingu Lingalaid esimene seeriatoode oli üsna n-ö põlveotsas valmistatud väikepaat. “Et tegelesime alles käeharjutustega, polnud esimesed eksemplarid ehk ka kõige ilusamad. Masu ajal kalamees suurt paati osta ei jaksanud. Aga meie jolla oli parasjagu selline, mida pere eelarve kuidagi ikka lubas,” meenutas juhatuse liige Vahur Poolak.
“Kui firma tööd alustas, oli majanduskriis tulemas. Üldiste majandusolude halvenedes tarbitakse teenuseid alates kohvijoomisest kuni elektriku palkamiseni oluliselt vähem. Arvestades seda keskendusime ettevõttes kohe alguses esimeste eritellimusööde kõrvalt seeriatootmise arendamise suunale, et toodangul oleks turgu ka väljaspool Eestit ja isegi Euroopa Liitu,” rääkis ta.
Tootmishooneks vana katlamaja
Poolaku sõnul tunti sellise tegevusvaldkonnaga ettevõttest nagu Lingalaid Eestis puudust. “Klaasplasti näol on tegemist küll juba aastakümneid tuntud materjaliga. Kaugeltki kõik tema kasutusalad polnud aga kaetud. Tänapäeval leiab klaasplast kasutust aina rohkemates eluvaldkondades. Meie Lingalaius tervitame seda trendi loomulikult kahel käel.”
“Tootmishooneks rentisime keset küla kasutult seisva katlamaja. Soetasime hädapärased töövahendid. Edasi algas lihtsalt orgaaniline kasv: tegime tööd, teenisime raha, ostsime tehnikat, tööriistu, ostsime seni renditud tootmishoone endale päriseks. Kümme aastat läks pea kogu kasum tootmise arendamiseks, dividende söandasin endale maksta alles tänavu,” ütles firmajuht.
Vahur Poolaku sõnul oli ettevõtte asukoha valimisel kaalumisel mitu varianti, kuid otsustatud sai siiski Maarja-Magdaleena kasuks. “Mõte sellele paigale uut hingamist anda ja kohaliku elu arendamisse panustada tundus kodukandi suhtes õiglane ja vajalik,” lausus ta.
Vahur Poolak märkis, et osaühingus Lingalaid jälgitakse erinevaid turu-uuringuid ja statistikaid selle kohta, missuguseid paate inimene parasjagu üleüldse tahab ja jaksab osta. “Samuti kogume tagasisidet klientidelt, kes juba on meie käest paadi soetanud ja sellega reaalset kogemust omavad. Olulist rolli mängib seegi, et nii mina ise kui paljud teised meie kollektiivist veedavad üsnagi suure osa oma vabast ajast vee peal. Just vahetu kasutuskogemus on aidanud meil kliendi soove ja ootusi kõige paremini mõista.”
Firma kümnendat sünnipäeva tähistati väljasõiduga Tunne oma kodumaad. Oma ettevõtte paatidega külastati Piirisaart, püüti kala ja tehti lõket. Poolaku sõnul testiti firma toodangut ning tagasi tulles ei nurisetud.
Ilmastikuolud ja sõidupiirkonnad
Kuduja hoiab käes vardaid ja lõnga. Nendega manipuleerides sünnib sokk. “Umbes samamoodi teeme me paate. Me ei raiu haavast välja haabjat. Aga iga liigutuse taga on inimene oma osavusega. Kümnest paadimudelist, mida oleme kümne aasta vältel teinud, on seitse senini seeriatootmises. Kolme, mis seeriatootmises pole, saab soovi korral tellida, sest matriitsid on alles.”
Eri tüüpi paadid on mõeldud erinevate ilmastikuolude ja sõidupiirkondade jaoks. “Oleme aastate jooksul tootnud nii kanuusid matkamehe jõeretkeks kui ka tööpaate kutselisele kalurile rannikumerel toimetamiseks,” kõneles Vahur Poolak.
Müük sise- ja välisturul on olnud aastati erinev. “Mõnel aastal oleme müünud kümnest toodetud paadist üheksa piiri taha teistesse Euroopa Liidu riikidesse. On aga olnud ka täpselt vastupidiseid aastaid.”
Poolak teatas, et oskab turustamise eesmärgil võõrkeeltes suhelda vene, inglise, soome, saksa ja hispaania keeles.
Kohal paljudel messidel
Lingalaid on oma paatidega olnud mitmeid kordi väljas Soome olulisematel paadimessidel Helsingis ja Turus. Saksamaal on lisaks Hamburgile esitlenud oma tooteid veel Düsseldorfi näitusel. Sel aastal aga juhtus nii, et esimest korda jõuti välismesside kõrvalt ka Tallinna Meremessile.
Lisaks paatidele toodab Lingalaid mahuteid ja heitveeseptikuid, mitmesuguseid masinaosi, vanne, kalabasseine, tegelikult kõike, millele saab matriitsi teha. “Meie on firmas valmistatud maanteemuuseumi elektriautode kered, sisekujunduselemendid Tallinna teletorni tarvis ning Stockholmi teadusmuuseumi üks populaarsematest atraktsioonidest. Kui on konkreetne idee, teeme me valmis mille iganes,” rääkis Poolak, kes on ülikoolis õppinud arvutiinseneriks ja geenitehnoloogiks.
Mitme erialaga töötajad
Praegu on firmas Lingalaid viisteist töötajat. “Tiina ja Eerikuga alustasime, nad on tänaseni meiega. Anu, Koidu ja Tarmo ühinemine vormis Lingalaiu selleks, mis ta täna on. Tegelikult on kõik meie töötajad ‒ nii endised kui praegused ‒ olnud alati Lingalaiu edu pant. Uutest töötajatest vajame hetkel lamineerijaid-monteerijaid.
Meie töötajad on õppinud kõige erinevamates koolides kõige erinevamatel erialadel. Meil töötavad näiteks ka sideinsener, pagar, zootehnik ja liftimontöör. Kõik siinse tööga seonduv on neil aga omandatud Lingalaius kohapeal läbi isikliku huvi ja tahte ning heade kolleegide toel ja juhendamisel,” lausus Poolak.
Väärtuslikuks koostööpartneriks peab Lingalaid väikelaevaehituse kompetentsikeskust, mis koondab, arendab ja levitab nagu nimigi ütleb, paadiehituse erialast oskusteavet.
Ettevõttes käib praktikante TTÜ Eesti Mereakadeemia väikelaevaehituse erialalt. “Klaasplastiga puutuvad need tudengid sageli esimest korda kokku just meil,” teatas ettevõtte juht.
JAAN LUKAS