2015. aastal võeti Eestis esmakordselt arvele 20 349 uut ja 24 946 kasutatud sõiduautot. Võrreldes 2014. aastaga, langes sõiduautode turg kolm protsenti, kuid kui võtta arvesse ka uute tarbesõidukite registreerimised, suurenes koguturg 0,2 protsendi võrra.
2015. aastat võib pidada stabiilseks uute sõidukite müügi aastaks. Prognoosime, et 2016. aasta sõiduautode müüginumbrid ületavad möödunud aasta tulemust 1,5-2 protsendi võrra, tõus käib sarnast sammu üldise majanduskasvuga. Siinne autopark tervikuna aga jätkab vananemist ning see trend ei muutu hoolimata uute autode müügi vähesest kasvust.
Lätis registreeriti möödunud aastal 13 765 uut sõiduautot (kasv 10,5 protsenti võrreldes 2014. aastaga) ja Leedus 17 085 uut sõiduautot (kasv 17,8 protsenti). Enamikus Euroopa Liidu riikides uute sõiduautode müük kasvas, v.a Eesti ja Luksemburg (-6,7 protsenti).
Populaarsemat tüüpi sõidukiteks olid Eestis väiksem kesklass, keskklass ja maasturid, mis moodustavad möödunud aastal soetatud uutest sõidukitest 75 protsenti. Kõige jõulisemalt on oma osakaalu kasvatanud keskklassi segment, samas maasturite ning luksusautode osakaal on võrreldes 2014. aastaga vähenenud.
On toimunud olulised muutused Eesti tarbijate käitumises. Kindlasti mõjutas autode soetusotsuseid uue ettevõtte sõiduautode maksustamise muudatuse jõustumine, mis piiras oluliselt võimalust auto soetamisel käibemaksu maha arvata. Tarbesõidukite arvu kasvu põhjustas otseselt seadusemuudatus, mille tulemusena on ettevõtjad hakanud neid võimalusel eelistama. Teisalt on tarbesõidukite nimekirja lisandunud mudelid ja margid, mis figureerisid varem sõiduautode nimekirjas.
Tuntavalt on suurenenud eraisikute aktiivsus liisinguturul. Selle taga on mitmete tegurite koosmõju. Ettevõtted on autode maksustamise seaduse valguses üle vaadanud oma sõidukipargi poliitika, liisinguintressid ja Euribor on jätkuvalt madalad, automüüjate head hinnapakkumised, madal kütusehind ja kasvanud on ka keskmine netosissetulek.
Keskmine eraisiku poolt liisitud uue sõiduauto väärtus oli 2015. aastal 22 477 eurot, mis on võrreldes aasta varasemaga kasvanud keskmiselt 3,3 protsenti. Samas langes juriidiliste isikute liisitud uute sõidukite keskmine väärtus võrreldes 2014. aastaga keskmiselt seitse protsenti 26 583 euroni.
ALLAN EHASALU, Swedbanki autosektori juht