Laupäeval kümnendat sünnipäeva tähistavas ettevõttes Mustvee Õmblus valmivad muude toodete hulgas praegu ka sportsärgid sõdurpoistele ning kuulivestide alla käivad trikoosärgid politseinikele.
Mustvee Õmbluse juhataja ja üks omanikest Anatolia Lunina ütles, et nende ettevõte on juba pool aastat täitnud Eesti Kaitseväe tellimust ning õmmelnud sõdrurpoistele sportsärke. “Kangas tuleb Šveitsist, materjali eripära seisneb selles, et see ei hoia endas halba lõhna, samal ajal kaitseb aga bakterite eest. Sõduritel on suur füüsiline koormus, kangas peab keha vastas olema pehme ja mõnus ning imama niiskust. Tegemist on väga ergonoomilise riidega, sest kõik õmblused on tasapinnalised või lamedad. Selle sportsärgi kandmine üleriiete all on mugav,” rääkis Lunina. Õmblus on tema sõnul kindel ja seitsme niidiga, mis ei erine kangast ega paista välja. Detsembris saavad kõik sõdurpoiste jaoks mõeldud sportsärgid valmis.
Trikoosärk kuulivesti alla
Trikotaažtoodete hangetel teevad nad koostööd Narva firmaga Junona. Ka sõdurpoistele tehakse sportsärke koos selle firmaga, sest Mustvee Õmblus üksi ei suudaks kogu tööd tähtajaks valmis teha – õmblejaid ei ole nii palju. On välja kujunenud, et Junona täidab kaks kolmandikku ja Mustvee Õmblus ühe kolmandiku hankest.
Lisaks saab Mustvee Õmblus peagi valmis kõik Eesti politseinike uue vormi juurde kuuluvad kuulivesti alla käivad särgid. See riietusese peab olema liibuv nagu teine nahk, väga mugav ega tohi kusagilt hõõruda. Kuulivest peab väga tihedalt keha vastas olema, ei tohi anda kehale lööki, peab kaitsma inimest. Kuulivesti palja keha peale panna ei tohi, sinna vahele peab mahtuma trikoosärk.
Veel teeb ettevõte titevarustuse komplekte Tallinna sünnitusmajadele ning samuti Soome sünnitusmajadele.
Töid vahendavad Mustvee Õmblusele teised firmad, ettevõte riigihangetel ei osale, vaid teeb allhanget.
“Meil ei ole lõigete konstrueerimise osakonda. Ka „Marati“ vabriku ajal tegeles selle tööga firma peakontor. Sellepärast võtab tellija tavaliselt lõigete konstrueerimise enda peale, aga toodete juurdelõikus toimub põhiliselt Mustvees,” rääkis Lunina.
Lisandus uusi koostööpartnereid
Senistest tellijatest ei ole Mustvee Õmblus kedagi kaotanud (Qualitex ,Hamery), juurde on tulnud uued koostööpartnerid nagu Protex Balti, Ilves Extra, Profline.
Kõige suurem tellija on hetkel Qualitex, kes kasutab ettevõtte võimsusest umbes 60 protsenti. Tellijate hulka on lisandunud Ilves Extra, kes tellib nii lühikeste kui ka pikkade varrukatega jalgratturisärke.
“Me oleme täitnud mitmesuguseid Profline spetstellimusi, nende hulgas Eesti Kaitseväe sportsärgid. Potex Baltile õmbleme mitmeid lastele mõeldud mudeleid. Oleme teinud ka Põltsamaal tegutsevale Pontele mitmeid tooteid, sealhulgas voodipesu. Kui Toom Tekstiil avas Viljandis võõrastemaja, õmblesime sinna satiinist voodipesu. Kõik tööd, mida suudame oma masinatega teha, võtame vastu,” lisas ettevõtte juht.
“Me õpime, alati ei tule kõik hästi välja, vahel on olukord üsna närviline, kuid eesmärgiks on vastu pidada. Me peame kõike proovima, muidu ei saa kunagi teada, kas tuleb välja või mitte. Alati ei ole töö nii lihtne, kui võib paista. Me oleme harjunud töötama trikotaažiga, sellel tööl on oma spetsiifika ja seda me valdame.”
Eesmärgiks keerulistes oludes ellu jääda
Ettevõttesse on alles jäänud 22 töötajat, sealhulgas 13 õmblejat. “Masinaid on meil palju, õmblejaid vähe, kuid meie inimesed valdavad kolme-nelja erineva õmblusmasina töövõtteid,” lisas Lunina.
Tema kinnitusel on õmblejad aru saanud, et peavad valdama mitut operatsiooni, selleks on neid koolitatud ning olnud ka piisavalt ümberõppevõimalusi. “Tooted, mida teeme, on muutunud väga erinevateks, töömahukateks, meie turul taoliste asjadega ilmselt eriti läbi ei löö, sest ostjaid oleks taolistele asjadele vähe,” rääkis ta. Uusi töötajaid pole juurde võetud.
Teenus, mida Mustvee Õmblus osutab, on hinnatasemelt väga konservatiivne. “Kui poodi lähete, ostate ikka odava T-särgi,” märkis Lunina. Tema sõnul suudab ettevõte õmblejatele maksta miinimumpalka, ka selle tõus tekitab firmale tõsist peavalu.
Lunina sõnul läks kulus viis aastat selleks, et firma nimi tuntuks saaks. “Me pidime tõestama, et oleme partnerina usaldusväärsed. Järgmised viis aastat on nimi meile juba tööd toonud – helistatakse ja küsitakse, kas saaksime koostööd teha. Usun, et tööd jätkub,” kinnitas Anatolia Lunina
Tema sõnul on ettevõte suutnud oma nišis vastu pidada ja püsima jäänud. “Meie tellijad on meisse uskunud ja meie tööga rahule jäänud. Sellepärast tegutseme edasi.”
HELVE LAASIK