Olete just istumas lennukile, kui meenub, et unustasite maksta üüri? Või telefoniarve? Või hoopiski vana võla sõbrale? Mida teete? Mobiilimakse tundub parim lahendus. Aga kui turvaline see on?
Mobiilipank võimaldab jooksult makseid teha. Pangatehinguteks on vaja vaid oma mobiiltelefoni, internetiühendust ja kahte parooli.
Ent tihtipeale jääb siiski küsimus, kas see on ikka turvaline. Kuidas olla kindel, et mõni nurjatu häkker teie konfidentsiaalsele infole ligi ei pääse ja arvet tühjaks ei tee?
Hirm turvalisuse puudumise ees on üks faktoreid, miks inimesed pole mobiilipanka kasutama hakanud. Samas ei ole selleks põhjust, sest mobiilipank on sama turvaline kui internetipank. Mobiilipanka sisenemine käib täpselt samamoodi nagu netipanka, välja arvatud ID-kaart, mida mobiilis kusagile panna pole. Seega on kõige mugavam ja kiirem kasutada mobiilis mobiil-IDd. Kõik pangad investeerivad väga suuri summasid mobiili ja internetipankade turvalisusesse. Ja ehkki osade toimingute tegemiseks ei pea alati sisse logimagi, ei peaks kartma sedagi, et telefoni juhuslikult leidnud inimene mobiilipanga abil sinu raha endale kannab. Ilma sisse logimata saab maksta vaid saajatele, kellele on ka varem ülekandeid tehtud.
Viis nõuannet kontrollimaks, et kasutate mobiilipanka turvaliselt:
- Laadige mobiilipangarakendus alla üksnes ametlikust rakendustepoest (Appstore või Google Play). Hoidke silma peal, et kasutate alati kõige uuemat operatsioonisüsteemi ja rakendusi.
- Kasutage ainult usaldusväärseid WiFi võrke pangatoimingute tegemiseks ja lülitage välja Bluetooth, NFC, kui te neid ei kasuta. Ka nende kaudu võivad pahatahtlikud häkkerid teie telefoni jõuda.
- Aktiveerige numbriline klahvilukk. Telefonile või tahvelarvutile parooli panemine lisab mobiilipangale ja kõigele muule telefonis veelgi turvalisust. Kui olete oma telefonile parooli pannud, on varastel märksa raskem telefoni kasutada, kui nad on selle näpanud.
- Ärge hoidke oma mobiilipanga parooli nähtavas kohas. Võib tunduda triviaalse nõuandena, kuid ärge hoidke oma mobiilipanga paroole nähtavas kohas, kas desktopil või veelgi hullem – kleebituna telefoni tagaküljele. Ärge jagage oma paroole SMS-i teel ega pildistage neid. Kui aga juhtute telefoni kaotama või soovite muul põhjusel teenuse kasutamist peatada, siis võtke ühendust oma pangaga.
- Jälgige, milliseid rakendusi alla laete. Milliseid õigusi küsivad rakendused laadimisel? Kas need on mõistlikud ja vajalikud? Mida kirjutatakse rakenduse kohta kommentaarides? Telefon on nii turvaline nagu kõige ebaturvalisem rakendus selles. Lisaks laadige alla turvalisust suurendavad rakendused. Valige näiteks 360 Security, CM Security või Lookout mobile security.
ARNO PAE, Swedbanki elektrooniliste kanalite juht