Politsei: sõiduoskuste lihvimine jääl on igati tervitatav, kuniks seda tehakse ohutult

Krõbedad miinuskraadid on kaanetanud veekogud. Jää  ahvatleb paljusid sõidukijuhte seal oma oskusi proovile panema. Politsei tuletab meelde, et sääraseid talveharjutusi võib teha ainult kohtades, kus selleks on maaomaniku luba. Ühtlasi tuleb sõidutuhinas endistviisi meeles pidada elementaarseid ohutusnõudeid. 

Lihvige sõiduoskusi ametlikult avatud jääradadel

Möödunud nädalavahetus tõi Lõuna-Eestis kaasa mitu õnnetust, kus lustakas jääsõit päädis kohati väga raskete inimvigastustega. Nii toimetati pühapäeval haiglasse 8-aastane poiss, kes põrkas Räpina paisjärve kaldalt kelguga alla sõites kokku järvejääl sõitnud ATV-ga. Päev varem põrkasid Tarvastu vallas Vesijärve jääl kokku kaks jääsõitu teinud masinat, haiglasse toimetati ühtekokku viis kannatanut.

Lustisõidu soovijad peaksid veenduma esmalt selles, et jäätunud veekogul liiklemiseks on maaomanik loa andnud. Taolise loa andmine ei ole sõnakõlks iseenesest, vaid loob eelduse, et õnnetuse korral keegi ka selle eest vastutust kannab. Seepärast on rangelt soovituslik lihvida oma jääsõidukogemusi ametlikult avatud jääradadel. Ametlikud jäärajad on tähistatud, seal veendutakse enne sõidukite pealelubamist jää paksuses ja selles, et liiklemine sel pinnal on ohutu. Ametlikel radadel on jääle lubatud sõidukite hulk ja nende liikumise reeglid selgelt fikseeritud. Näiteks on selgelt fikseeritud sõidukite liikumissuund ja vahemaad. Neid nõudeid järgides suudate tagada lisaks enesele ka teiste talverõõmude nautijate ohutuse. Kindlasti peab juht olema sõitu minnes kaine ja sõiduk tehniliselt korras.

Jäärajasõitu on soovitav teha pigem üksi

Jääl sõites tekib enim ohuolukordi just juhtudel, kui sõidukijuhid selgelt elementaarseid ohutusnõudeid eiravad või mõtlematult oma sõidukogemusi liigkõrgeteks hindavad. Jääle sõitma minnes peab iga juht veenduma, et sõit kulgeks ohutult. Näiteks kaotab masin lumega kaetud jääl suuremat kiirust üles võttes kogenematu juhi käe all juhitavuse. Juhitavuse kontrolli alla saamisel on sohver aga oma tegevusega juba sedavõrd ametis, et tal ei jagu tähelepanu teiste jääl liiklejate jaoks ning siis on juba võimatu kokkupõrget vältida. Ja kui jääl on sel hetkel mitu üksteise järel sõitjat, on korraga nende kõigi ohutus suure küsimärgi all. Seda enam, et jääl sõitmine ei ole võrreldav tavaolukorraga liikluses. Jääl sõites võib iga järgmine sõidumoment kujuneda äärmiselt ohtlikuks olukorraks.

Veel soovitab politsei jäärajasõitu teha pigem üksi, mitte täita kõiki võimalikke istekohti kaasreisijatega. Seda ühelt poolt põhjusel, et adrenaliinirohkes olukorras võivad kaassõitjate jutt ja kilked häirida juhi keskendumisvõimet. Kui peaks aga juhtuma õnnetus, pannakse selliselt ohtu ühekorraga oluliselt suurema hulga inimeste tervis.

i

Sõiduoskuste lihvimine on teretulnud

Esimeste külmade saabudes on politsei saanud Lõuna-Eestis mitmete murelike kodanike teateid juhtidest, kes keelatud kohtades jääsõitu harrastavad. Ühtlasi on politsei teinud kontrollkäike populaarsemate kogunemiskohtade juurde, kus aasta-aastalt ikka probleeme esineb ja õnnetusi juhtub. Sõidetakse katki piirdeid ja puid, aga seatakse ohtu ka parkivaid autosid. Paraku ei ole mitmed juhid siiski soovinud ennast ja teisi ohverdavast käitumisest loobuda ning nii on korrakaitsjatel tulnud neid ka vastutusele võtta.


Oma sõiduoskuste lihvimine on igati teretulnud tegevus. Loodetavasti aitab see nii mõnelgi juhil tavaliikluses libisemisse sattunud sõidukit ohjeldada ning vältida kraavisõitu või üle katuse rullumist.  Kindlasti tuleks aga taolisi harjutusi teha kohtades, kus see on ametlikult lubatud, kus on kontrollitud jää kandevõime ja tähistatud ohtlikud kohad.  

i

TÕNU KÜRSA, Lõuna prefektuuri liiklusjärelevalvetalituse juht 

blog comments powered by Disqus