Künnimehed lendasid Kanadasse

Eile varahommikul asus Tallinna lennujaamast teele Eestit Kanadas toimuvatel künni maailmameistrivõistlustel esindav meeskond, millesse kuuluvad Jõgevamaa mees Raido Kunila ja järvamaalane Jüri Lai. Esimene teeb kaasa tavaadraga, teine pöördadraga kündjate klassis. Võistlustulle tuleb meestel astuda 19. ja 20. juulil.

Künni maailmameistrivõistlused, mida tänavu peetakse juba 60. korda, toimuvad Alberta provintsis asuvas Oldsis, kus tegutseb pikkade traditsioonidega põllumajanduskolledž. Raido Kunila ja Jüri Lai võitlesid õiguse eesti künnikultuuri esindada välja möödunud sügisel Olustveres peetud Eesti meistrivõistlustel, kus kumbki tuli oma võistlusklassis esimeseks. Tormalasele Raido Kunilale oli see juba kaheksas Eesti meistri tiitel. Mitu korda ta varem maailmameistrivõistlustel käinud on, seda ta enam ei mäletanudki. 

Kõigil kordadel, kui ma Eesti meistriks olen tulnud, ma vist MMil käinud pole. Vähemalt korra olen loobunud,” ütles Raido Kunila kolmapäevases telefoniusutluses. Parim koht, mille MMil olen saavutanud, on kaheksateistkümnes.”

Kanadasse Kunila kindlat kohta sihtima ei lähe: see on tema sõnul mõttetu ettevõtmine, sest ootused nagunii ei täitu. Lisaks kündja enda tublidusele, sõltub sellistel võistlustel palju sellest, kuidas tehnika vastu peab, aga ka sellest, missugune plats ja platsinaabrid loosiga saada õnnestub.

Küsimusele, kui palju MMiks harjutatud sai, vastas Raido Kunila, et mai esimesel poolel sai ikka natuke oma kodustel põldudel trenni tehtud. Varem ei saanud künda sellepärast, et maa oli kaua jääs, hiljem aga sellepärast, et võistluskündjate tehnika saadeti juba mai keskel merekonteineris Kanada poole teele.

Nüüd peaksid traktor ja ader võistluspaigas kohal olema, aga mis seisus nad on, selgub siis, kui ise pärale jõuan,” ütles Raido Kunila. Varasemast on mul võtta ainult tehnika treilerautol võistluspaika saatmise kogemus. Mis juhtub masinatega aga siis, kui need pikalt merel ja lõpuks veel rongis loksuvad, sellest pole mul aimugi.”

Kogemust peaaegu 30 aastat

Kanadas võistleb Raido Kunila Case’i firmamärki kandva traktoriga, mis pole küll päris uus, vaid viis aastat vana, ent komplekteeritud vastavalt kündja erisoovidele. Traktor kuulub põllumajandustehnikat tarnivale Leedu ettevõttele Dotnuvos Projektai ja ka komplekteerimistöö tehti seal. Kunila võistlusader on toodetud Kvernelandi firmas paarkümmend aastat tagasi ja seda on ta ise aastate jooksul vastavalt vajadusele täiustanud.

Ühtekokku on Kunilal künnivõistluste kogemust juba ligemale kolmkümmend aastat.

Esimeseks võistlemiseks oli 1984. aastal Eesti tehnikumide meistrivõistlustel osalemine, Eesti meistrivõistlustele läksin esimest korda kolm aastat hiljem,” meenutas Raido Kunila.

Vaatamata suurele võistluskogemusele, oli tal enne MMi ikka väike ärevus hinges, et mine tea, kuidas läheb. Kanadas on ta küll korra varemgi võistelnud – kümme aastat tagasi –, ent kuna toonased võistlused peeti hoopis teises piirkonnas, siis pole seal saadud kogemustega just palju peale hakata. Oldsis saab küll enne võistlust proovikündi teha ning seda nii kõrre- kui ka rohumaal, ent prooviplats on poole väiksem kui hilisem võistlusplats.

Kõige kõvemad vastased on Kunila sõnul tavaliselt austerlased, šotlased ja inglased. Neilt oleks palju õppida, aga MMil on seda teha keeruline.

Võistluste ajal on igaüks oma platsil. Proovikünni ajal võid teiste platside juures käia küll, aga kui ässad” näevad, et keegi nende juurde luurama” tuleb, jätavad nad töö pooleli või lähevad üldse minema. Nii et näed küll, mida ta teinud on, aga kuidas, seda teada ei saagi,” nentis Raido Kunila, kes kodus väikestviisi põldu peab ja teravilja kasvatab, ent osa leivarahast teenib hoopis Soomes uusi kuivateid kokku monteerides.

Kohal ka fännid

Raido Kunila ja Jüri Laiaga sõidab Kanadasse treenerina kaasa Urmas Lees firmast Dotnuvos Projektai, kes täidab võistlustel ka kohtuniku ülesandeid. Delegatsiooni juhib Eesti Künniseltsi juhatuse liige Margus Ameerikas. Ka teda sai kolmapäeval telefonitsi küsitletud.

Tallinnast Calgarysse lendame läbi Frankfurdi ja kohal peaksime olema juba lõuna paiku, sest lendame ju pöörleva maakeraga n-ö kaasa,” ütles Margus Ameerikas.

 Tema sõnul veedavad võistlejad kaks esimest päeva, st tänase ja homse, ekskursioonidel, tutvudes Calgary linnaga, kuhu on  võistluspaigast 70-80 kilomeetrit, jälgides põnevat rodeošõud jne. Masinate ligi lubatakse kündjad alles esmaspäeval, mis on esimene ametlik treeningupäev.

Kõigil neljal treeningupäeval tohivad võistlejad künda ainult kellast kellani,” ütles Margus Ameerikas. Seepärast oligi targem kohale saata oma tehnika. Oleksime me selle kohapealt rentinud, siis oleks kogu aeg kulunud tehnika sättimise peale, proovikündmiseks poleks aega jäänudki. Ning rahaline võit poleks olnud samas kuigi suur.”

MMil osaleb kummaski võistlusklassis umbes 30 võistlejat.

Kui meie mehed esikümnesse tulevad, on see suurepärane, aga rahul võib olla ka teise kümne kohtadega,” ütles Margus Ameerikas.

Peale neljaliikmelise ametliku delegatsiooni lendas Eestist Kanadasse tosin pöidlahoidjat, kellest enamik käib künni MMil igal aastal, kusjuures oma raha eest.

See on hämmastav seltskond. Nad võiksid oma puhkuse ju mõnel Lõunamere saarel veeta, aga nemad eelistavad tulla künnivõistlusele tuule ja tolmu kätte,” ütles Margus Ameerikas tunnustavalt.

Tagasi koju peaksid meie künnimehed ja fännid jõudma 22. juulil.

i

RIINA MÄGI

blog comments powered by Disqus