Nii on lugu ka 95 suletava postkontoriga. Kahjuks arvatakse, et kui ajale jalgu jäänud postkontor kas asukoha, füüsiliste tingimuste või klientide vähesuse tõttu suletakse, siis muutuvad postiteenused vastava piirkonna inimestele raskesti kättesaadavaiks või jäädakse nendest sootuks ilma.
Elu ei ole ainult must ja valge ning postkontor avatud või suletud. Postiteenuste osutamiseks on peale postkontori veel arvukalt teisi maailmapraktikas läbi proovitud lahendusi, mis edukalt töötavad. Eesti Posti alternatiivsed võimalused suletavatele postkontoritele on motokanne, postibuss ja frantsiisikontorid. Selleks, et paremini mõista, mis muutuma hakkab, tasuks mõttes mõnele küsimusele vastata ? millal ma viimati postkontoris käisin, kui tihti seal käin, milliseid teenuseid ja kui sageli kasutan?
Alternatiiv ? frantsiisikontorid
Motokande puhul toob autoga ringi liikuv kirjakandja postiteenused kliendile koju kätte. Lihtne ja loogiline, sest postiringi sõidab ta nii või teisiti ? ajalehed, kirjad ja pakiteated tuuakse ju postkasti. Kõik see, mida pakutakse postkontoris, jääb kliendile alles. Motokande vahendusel saab tellida perioodikat, maksta makse, saata kirju, osta marke jne.
Viimase eeliseks on asjaolu, et teenused ja postisaadetised, s.h pakid, viiakse kliendile koju. Lisaks sellele on klientidel alati võimalus ilma täiendava tasuta postitöötaja spetsiaalse kutsekaardi, telefoni või e-posti teel koju kutsuda.
On olemas ka teine alternatiiv ? frantsiisikontorid. Selline lahendus sünnib koostöös vallavalitsusega, kes kohalikust eluolust kõige paremat ülevaadet omab ja kogukonna vajadusi tunneb. Mida üks frantsiisikontor siis endast kujutab? Frantsiisi postkontoris osutatakse teenuseid Eesti Posti lepingulise koostööpartnerina, kelleks võib olla pood, külakeskus, raamatukogu või mõni muu kohalik asutus. Eesti Post tagab postiteenuste osutamiseks vajaliku koolituse ning varustab vajalike infomaterjalidega. Frantsiisi postkontorites pakutakse universaalset postiteenust, s.o lihtkiri, tähtkiri, pakk, maksikiri, perioodika tellimise võimalust ning posti makse- ja saatmisvahendeid, s.o margid, ümbrikud. Partnerite kokkuleppel võib osutatavaid teenuseid olla aga ka rohkem, nt maksete ja rahakaartide vastuvõtt jne. Eesti Post maksab koostööpartnerile postiteenuste osutamise eest tasu.
Lahendusi otsitakse koos
Postiteenused on meie igapäevaelu lahutamatu osa ja postikontor igas vallakeskuses lisaväärtuseks. Huvi korral tasub alati koos lahendusi otsida ja edasine on juba läbirääkimiste küsimus.
Eesti Post on muutuste teel eesmärgiga olla kaasaegne postiettevõte. Seoses sellega korraldatakse ümber ka Eesti Posti klienditeenindused. Kui heita pilk võrdluseks põhjanaabrite juurde, siis räägivad numbrid enda eest ja arenemisruumi on veel küllaga. Eestis on täna 2600 elaniku kohta üks postkontor, Soomes ja Rootsis on see number 4000-4500 vahel. Veel üks näide ? Soome Post omab täna üle riigi ainult ligi 200 postkontorit, 1000 kontori ringis töötab frantsiisilepingute alusel. Sama suuna on võtnud ka Eesti Post. Postiteenuseid tuleb osutada kvaliteetselt.
2009. aastal avaneb Eesti postiturg ja Eesti Post peab konkurentide turule tulekuks valmis olema. Siin on võtmesõnadeks konkurentsivõime ja jätkusuutlikkus. Kui üheksakümmend aastat usaldust on nii mõnelgi korral kõikuma löönud, tahab Eesti Post selle taastada, olles jätkusuutlik ja kliendisõbralik postiettevõte.
JAAN VAINULT,
Eesti Posti postiteenuste divisjoni juht