Kampaania kutsub vanemaid ja noori üle vaatama oma igapäevaseid käitumismustreid, mis võivad viia üksteisest eemaldumise ja mittemõistmiseni.
“Sellised foorumid tõestavad üha enam, kui oluline on nendel teemadel rääkida. Tavaliselt ei ole vaid üks osapool süüdi,? ütles Perekeskuse Sina ja Mina juhataja Liane Leesment.
Foorumi töötoad on lastele ja vanematele eraldi. Hiljem toimub ühine arutelu päeva jooksul üles kerkinud mõtete ja teemade üle.
“Üheks kampaania eesmärgiks on näidata teismelistele, et kui nemad muudavad oma käitumist, teeb seda ka lapsevanem,? lisas Liane Leesment.
Ei osata kuulata
?Väga levinud probleemiks on see, et ei osata teist kuulata. Samuti ei võeta aega suhete parandamiseks,? ütles Leesment.
“Igapäevase suhtlusega tõmmatakse suhtlemise uks kinni ning tulemuseks on laps/teismeline, kes ei tahagi vanemale oma arvamust avaldada, sest teda niikuinii ei kuulata,? ütles Leesment. Omavahelise suhtlemise blokeerimise tulemuseks ongi kuri lapsevanem ja vastu haukuv laps.
Noortelt noortele
Noored said kaasa rääkida kogu kampaania jooksul. Nende nägu peegeldub nii kodulehelt kui ka kampaania “nännist”.
Karmel Eikneri disainitud T-särgid kannavad terve kampaania peamisi sõnumeid ? “See soeng on liiga hull!? ja “Mis võigas muusika see on?”. Kirjadega T-särke on piiratud hulk. Enamik neist läheb videovõistluse auhindadeks, kuid neid saab ka tellida. “Arvan, et huvilistel on võimalik T-särke saada vähemalt novembri lõpuni,? ütles Leesment, lisades, et
tohutu menu on olnud kampaania märkidel, mida jagatakse kohapeal tasuta.
Sotsiaalminister Maret Maripuu sõnul pole mingit mõtet näägutada. “See ei vii mitte kuhugi, pigem tekitab paksu verd ja probleemid ainult kuhjuvad. Ärme keelame oma lapsele kallistust, kui ta seda vajab. Ärme ütleme oma vanemale halvasti, kui saaks ütelda hästi,” lisas Maripuu.
Vahetatud rollid
Kampaania kodulehel on üleval teleklipid, kus igapäevaseid konflikte näidatakse ümberpööratuna ? täiskasvanud mängivad lapsi ja teismelised lapsevanemaid.
Olukorra naeruväärsus rõhutab reaalsete olukordade koledust. Kuidas peab tundma ennast laps, kelle muusikaeelistused maha tehakse ning kelle riietus ja soeng igal sammul vanematele ette jäävad?
Lisaks on kodulehel olemas suhtlemisnäited. Nende abil vastatakse küsimusele, kuidas lahendada pingelist situatsiooni nii, et kõik oleksid rahul.
Kirjad kallitele
Huvitavaks väljundiks on võimalus saata kiri lapsele/vanemale. Põhiline osa tekstist on juba ette sõnastatud ja kutsub üles üksteise mõistmisele ja avatusele, samas on olemas ka lünk isikliku sõnumi jaoks.
Noorte poolt vanematele saadetud kirjade hulk on proportsionaalselt suurem. Ilmselt on põhjus selles, et neil on raskem end kuuldavaks ja arusaadavaks teha. Paljudel teismelistel on raske ennast vanematele väljendada. Kuigi see kiri on üldine, on võimalik, et just tänu sellele tekib dialoog.
Videoklipiga MTV-sse
Kampaania üheks väljundiks on videoklipid teemal “Ole normaalne, kasvame koos!” Seda võib teha nii sõprade kui ka vanematega, kas iseseisvalt või foorumi raames. Videote viimane tähtaeg on homme, 18. novembril, selleks ajaks tuleb need www.YouTube.com-i üles laadida.
Kui huvi ja tahtmine on suur, siis veel jõuab teha pooleminutilise klipi. Videokonkursi parimad tegijad ja peaauhinna võitja selgub 23. novembril. Parimatele klippidele auhindadeks kampaania T-särgid ja märgid. Peaauhinnaks sülearvuti HP-lt. Lisaks näidatakse võitja klippi ka MTV-s. Täpsem informatsioon on kodulehel.
Erinevad probleemid
Noorte jaoks on kõige olulisemad sõpradest ja väärtushinnangutest lähtuvad eriarvamused. Selle alla kuuluvad näiteks riietus, soeng ja muusika. Vanematele valmistab peavalu piiridest kinni pidamist puudutav. Noortel on tihti raske mõista, et ükskõik, kas oled 5-, 15-, 25- või 45-aastane, jääd sa vaatamata vanusele alati oma vanema lapseks ja ta muretseb sinu pärast ning tahab, et sul läheks hästi. Pane end normaalselt riidesse! Ära haugu vastu! Korista oma tuba ära! Ära hakka jälle peale!
Vaata ka veel www.noorusonhukas.ee.
Vastuvõtt on olnud üllatavalt positiivne
Osalejaid on olnud väga erinevas vanuses. “Foorumist on aktiivselt osa võtnud ka 10-aastane. Sihtrühmaks on aga eelkõige 12-17 aastased. “Oodatud on ka vanemad ja nooremad. Mingi tegevuse leiame kõigile.
“Et me tegime noortega tihedalt koostööd, siis täiesti ootamatuid teemakäsitlusi esile ei kerkinud. Üllatav oli siiski see, kui aktiivselt noored kaasa teevad.?
Osalus oodatust kõrgem
“Huvi kampaania vastu on olnud suur nii noorte kui ka vanemate seas,? ütles Leesment. Korraldajaid üllatas nii kodulehe kui ka foorumite külastatavus. Kõige suuremat osalejate arvu oodatakse Põltsamaal.
Noored jaotuvad umbes pooleks ? ühed on tulnud koos sõpruskonnaga, teised vanematega.
Laupäeval, 27. oktoobril algas kampaania “Kasvame koos? jätkuna üle-eestiline foorumisari “Ole normaalne. Kasvame koos?. Vanematele ja teismelistele suunatud “Kasvame koos? algas 24. septembril.
Foorumid on juba toimunud 3 maakonnas:
27. oktoobril Pärnus
03. novembril Rakveres
10. novembril Viljandis.
Foorumitel osalemine on kõigile tasuta. 17. novembril võib Põltsamaa Ühisgümnaasiumisse tulla kella 12 – 16. Oodatud on ka need, kes registreeruda ei jõudnud.
Tegemist on jätkuga eelmise aasta projektile “Kasvame koos, laps ei ole nukk?. Esimest korda oli kampaania avalikkuse ees 2004. aastal “Laps ei ole nukk? nime all.
Kampaania “Kasvame koos? korraldaja on Perekeskus Sina ja Mina?.
BERIT-BÄRBEL REBANE