Eesti motomatkajate teekond 60. FIM-Rallini

Motoalane tegevus aktiviseerus 1930. aastatel, siis moodustati esimesed klubid. Aastal 1933 liitus Eesti Rahvusvahelise Mootorrattaspordi Föderatsiooni ehk FIMiga. Umbes samal ajal said alguse võidusõidud Pirita ringrajal.

Seoses Berliini olümpiamängudega korraldati 1936. aastal rahvusvaheline mootorratturite tähesõit, mille sihtkohaks oli Berliin ja mida hakati hiljem lugema esimeseks FIMi egiidi all toimunud rahvusvaheliseks motomatkajate kokkutulekuks ehk FIM-Ralliks. Tähesõidul osalema kutsuti ka Eesti esindus. 14 eestlast suutsid õigeaegselt läbida kõik kontrollpunktid ja matka käigus toimunud reeglite muutmisele vaatamata fini?eeriti Berliinis õigel ajal. Luksemburglased olid hakanud juba oma võitu tähistama, kui selgus, et Eesti motoesinduse kogutud punktisumma ületas tunduvalt ülejäänud kümne osavõtjamaa punktisummasid. Eesti motomatkajate esindus kuulutati 1936. aasta Berliini tähesõidu ülekaalukaks võitjaks.

1940. aastal okupeeriti Eesti Nõukogude Liidu poolt ning punaterrori käigus hukkus mitmeid kuulsaid Eesti mootorrattureid. Pärast Teist maailmasõda taastus mototegevus Nõukogude Eestis. Motomatkamisega hakati taas tegelema 1955. aastal. Motomatkamine oli NSV Liidus ametlikult tunnustatud spordiala, milles oli võimalik saavutada isegi NL meistersportlase tiitel. Selle tiitlini jõudsid ka kolm eestlast, Rein Alas, Kalev Kaseoja ja Enn Saik, kes nüüdseks on kahjuks meie hulgast juba lahkunud.

1963-1968 õnnestus Eesti motomatkajatel osaleda ka FIM-Rallidel ? seda mõistagi Nõukogude Liidu meeskonna koosseisus. 1967. aasta FIM-Ralli toimus, muuseas Moskvas. 1968. aastal Itaalias Perugias toimunud FIM-Rallil said võimaluse osaleda ainult kaks Eesti motomatkajat. Kuna üks neist otsustas mitte enam koju naasta, ei lastud Eesti motomatkajaid järgnenud 20 aasta jooksul enam kordagi FIM-Rallidele.

1982. aastal loodi esimesed kontaktid Soome motomatkajatega. Saadi uut informatsiooni ning taas tõusis üles küsimus FIM-Rallidel osalemisest. 1988 osalesidki kaks eestlast, Aadu Luuk ja Urmas Kauniste mitteametlikult FIM-Rallil Kuopios. Taas lehvis rahvusvahelises motomatkaseltskonnas Eesti sini-must-valge lipp. 1990. aastatel said teoks Eesti motomatkajate esimesed retked Soome, Rootsi ja Norrasse.

Taasiseseisvunud Eesti liikmelisus FIMis taastati 1991. aastal. Seoses sellega moodustati ka Eesti Mootorrattaspordi Föderatsiooni (EMF) juurde motomatkakomisjon. 1992 moodustati Igor Ellissoni eestvedamisel esimene iseseisev motomatkaklubi EMMK. Samal aastal hakati korraldama motomatkakokkutulekut Jõgevatreff, mis praeguseks on kujunenud Eesti ja Baltimaade suurimaks motokokkutulekuks.

Alates 1994. aastast on eestlased osalenud peaaegu kõikidel FIM-Rallidel, välja arvatud 1996. aastal Tuneesias, 2001. aastal Iirimaal ja 2003. aastal Hispaanias toimunud. Ent kohe tekkis Eesti motomatkajatel soov ka ise mõne FIMi egiidi all toimuva kokkutuleku korraldamisega jõudu katsuda. 1999. aastal loodi Jõgevatreffide ja FIM-kokkutulekute paremaks organiseerimiseks mittetulundusühing motomatkaklubi Jõgeva MC, mille juhiks sai taas Igor Ellisson.

Kõigepealt usaldati Eestile ja Jõgeva MCle FIM-Ralli nn väiksema venna ehk FIM-Motocamp’i korraldamine. 2001. aastal Põltsamaal toimunud 20. FIM-Motocamp’i korraldust hinnati väga heaks. See võimaldas Eestil kandideerida FIM-Ralli korraldamisele. 2002. aastal Prahas toimunud FIMi kongressil otsustatigi, et 2005. aasta FIM-Ralli ? järjekorras kuuekümnes ? toimub Eestis, täpsemalt Tartus. Oma osa selles, et niisugune otsus tehti, oli ka Jõgeva MC poolt korraldatavate Jõgevatreffide heal mainel. Jõgevatreffide toimumispaigas Kuremaal FIM-Rallit paraku korraldada ei saanud, kuna seal ei ole võimalik täita kõiki FIM-Ralli reglemendis ette nähtud nõudeid, näiteks varustada kokkutulekulisi teatud arvu teatud tasemel hotellikohtadega.

Muuseas, tänavu toimusid-toimuvad kõik kolm FIM-motokokkutulekut meile üsna lähedal: FIM Rendez-Vous Meritum ehk Meritum– ja Co-Meritum-aumärgi (antakse vähemalt viiel FIM-Rallil osalenud  mootorratturitele ja kaassõitjaile) kavaleride kokkutulek leidis aset 14.-17. juulini Soomes Hyvinkääl ja FIM-Motocamp saab teoks 7.-10. septembrini T?ehhimaal Bene?ovis.

(FIM-Ralli 2005 kodulehekülje materjalide põhjal)

blog comments powered by Disqus